Har som många andra letat efter den perfekta allt-i-ett prylen: en smartphone som är vattentät, fickvänlig, snabb, med GPS och bra kamera, MP3 och lång driftstid, reflektiv skärm med VGA-upplösninga, tangentbord mm. Har gett upp och insett att det är en omöjlig komination, och skulle den finns skulle den nog vara för dyr. Sen har man ju redan mobil, MP3, kamera som är ok.
De tillämpningar och krav jag har är:
Mountainbike - vatten- och stöt-tålig, detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Båt - vattentät, bra sjökort, bra skärm
Vandring - liten, vanliga batterier, extremt detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Resor - liten, vanliga batterier, tillgång till kartor (bilkartor, stadskartor), inte för dyr (stöldrisk), bra mottagning, bra skärm.
Löpning - extremt liten, bra mottagning
Fotografering - extremt liten och lätt, lång batteritid.
Har i dag en gammal handdator med GPS-modul, pocket kartex med blå kartan. Det funkar men är stort och klumpigt, inte vädertåligt, har kort driftstid, dålig mottagning, och PDAn buggar och tappar minnet om man inte anväder så ofta. Skärmen och kartan är dock mycket bra.
Som ni kanske märkt står bra kartor (som inte är orimligt dyra) högst på listan. Andra finnesser tror jag är mer är roliga än bra, men har inte så stor erfarenhet. Men föreslå och motivera gärna!
Så frågan är om vad skall satsa på?
en ny PDA-lösning ala Andres Technologies vattentäta, rubusta Loox RPDA N560c (kostar 7400 SEK Dustin Home)+ diverse mjukvaror och kartor?
en Garmin Colorado ($600) med många dyra kartor (World+ Europe+Friluftskartan)?
en billigare Garmin Etrex Legend Hcx (med färre/enklare kartor) samt
en GARMIN forerunner samt
en blåtand GPS till Mobilen (Google Maps!)
och fortfarande använda gamla handdatorn?
Var tycker ni?
De tillämpningar och krav jag har är:
Mountainbike - vatten- och stöt-tålig, detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Båt - vattentät, bra sjökort, bra skärm
Vandring - liten, vanliga batterier, extremt detaljerade kartor, bra skärm, bra mottagning
Resor - liten, vanliga batterier, tillgång till kartor (bilkartor, stadskartor), inte för dyr (stöldrisk), bra mottagning, bra skärm.
Löpning - extremt liten, bra mottagning
Fotografering - extremt liten och lätt, lång batteritid.
Har i dag en gammal handdator med GPS-modul, pocket kartex med blå kartan. Det funkar men är stort och klumpigt, inte vädertåligt, har kort driftstid, dålig mottagning, och PDAn buggar och tappar minnet om man inte anväder så ofta. Skärmen och kartan är dock mycket bra.
Som ni kanske märkt står bra kartor (som inte är orimligt dyra) högst på listan. Andra finnesser tror jag är mer är roliga än bra, men har inte så stor erfarenhet. Men föreslå och motivera gärna!
Så frågan är om vad skall satsa på?
en ny PDA-lösning ala Andres Technologies vattentäta, rubusta Loox RPDA N560c (kostar 7400 SEK Dustin Home)+ diverse mjukvaror och kartor?
en Garmin Colorado ($600) med många dyra kartor (World+ Europe+Friluftskartan)?
en billigare Garmin Etrex Legend Hcx (med färre/enklare kartor) samt
en GARMIN forerunner samt
en blåtand GPS till Mobilen (Google Maps!)
och fortfarande använda gamla handdatorn?
Var tycker ni?