Skärpning!

Gjorde min första Sarekvandring i Augusti. Otroligt vacker natur och bra väder gjorde vistelsen till något att minnas långt framöver.
Något som gjorde mig arg och besviken var allt skräp som folk lämnat efter sig. Vid gamla lägerplatser så låg det lite överallt under stenar och annat. Många har försökt elda upp tomma matförpackningar men då många förpackningar har en insida av aluminium så blir det rester kvar.
Jag förväntade mig inte att se en nationalpark helt opåverkad av människan men jag trodde att de som beger sig dit njuter av naturen och vill kunna komma tillbaka och njuta igen utan att se spår från sin förra vistelse i form av aluminiumbitar. Vid Nammasj mötte jag ett par som hade tröttnat på allt skräp i Rapadalen och börjat plockat och fått ihop en hel kasse på en eftermiddag.
Skräpet väger inte mycket och lite volym i ryggsäcken gör den lättare att bära (bättre form) i slutet av vandringen då säcken börjar bli tom.

Med förhoppningar om en skräpfri fjällvistelse i solsken åt alla.
/T

Javisst skall vi hoppas...

... på en skräpfri fjällvärld.

Men egentligen är det väl fel forum att ta upp en sån här fråga i, eller....

Ingen av Utsidans skrivare/läsare har väl bidragit till nedskräpningen!??

Jo troligen: Ibland går Utsidans medlemmar på gatorna som vanliga människor... :)

Nej, vi får ju hoppas att så inte är fallet. En skräpfri natur är ju trevligt för ALLA och att inte bära med sig sitt skräp hem är ju ren lättja. Någon skrev dock i denna debatt ett klart tänkvärt inlägg om hurvida det inte riktigt levs som det lärs: För visst händer det att man skräpar ned där man BOR eller JOBBAR? Att man sedan vill upptäcka "vildmarken" och finna denna "oförstörd" är ju snarare ett behov och en längtan man har som friluftsmänniska. Ibland tror jag att men retar sig nog så mycket på att någon annan varit på den underbara plats man själv besöker och inte satt så mycket värde som man själv gjort (genom sitt ointresse av att ta med skräpet hem igen visar man ju tydligt på att platsen inte betyder så mycket?)

De flesta vill ju ha det rent och snyggt kring sig, där de bor och där de vistas: men att slänga iväg saker så man slipper se dem verkar inte vara så farligt. I städerna har vi en hel yrkeskår (sophämtarna/städarna) som ser till att vi slipper dränkas i våra egna sopor (eller i alla fall se dem) men i fjällen saknas dessa arbetsmyror/vardagshjältar.

De som upprör sig över skräp i fjällen borde gå ut en tidig morgon innan innerstadspatrullen går igång och se hur mycket det skräpas ned på "hemmaplan"... Det är en tragisk syn men ett par timmar senare slipper man se skiten.

När vi får kommunalanställda fjällstädare är nog bara en tidsfråga :) En liten klick kommer nog tyvärr aldrig att lyssna till upprop om SKÄRPNING!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg