Bra beskrivning
Jo, det är en bra beskrivning, några saker att kommentera dock:
1) Vissa rekommenderar att ha skridskorna i V-form i stället, dvs att låta spetsarna mötas, på så sätt gör man inte gropar i brynet. Själv kör jag med diamantbryne och slipar parallellt med skenorna, se gammalt inlägg. På så sätt slipper jag ställa skridskorna i ett V eftersom diamantbrynen är så hårda.
2) Vissa anser att man skall slipa torrt, vissa med vatten och ytterligare vissa med olja. Olja är väl rätt onödigt, vatten kan nog vara bra, själv kör jag torrt eftersom jag har diamantbryne.
3) Som det står i texten är det innerskärets mellersta del som först blir slö, vill du veta när du skall bryna kan du jämföra innerskär med ytterskär och olika delar av skenan med varandra. När skenan "släpper" när man tar skär på bra is kan det oxå vara läge att bryna, prova att byta fot på skridskorna när de har tappat skärpan så kan du känna skillnaden mellan innerskärets slitna egg och ytterskärets bättre skärpa. Hur ofta man skall bryna beror helt på vilken is man åker på, har det blåst ut sand på isen kan man förstöra eggen på en tur. Kan vara bra att ibland känna efter så att man inte har fått några grader på skridskorna, brukar iofs höras när man åker.
-Palle