Skärningsmedel? Ta bort vevlager på en skeppshult?

Hej alla cyklister, tänkte höra med er. Har några frågor :)

Är det någon som vet hur man får bort de svarta "kåporna" vid vevlagret på en skeppshult herrcykel? Det är 4 avlånga hål på den bussningsliknande packningen som håller vevlager mm på plats. Ja jag har fått bort vevarmarna. Men behövs någon specialavdragare för skeppshult eller går dem att peta bort dessa bussningsliknande packningar? Jättetacksam för tips.

En annan fråga, i min cykelbok står det att jag helst ska använda skärningsmedel mellan olika ytor. Tex vid sadelstolpen/ramen osv som man bör smörja in. Det står att skärningsmedlet ska innehålla ett kopparpulver? Någon som vet vad detta är för medel? Eller kan jag fortsätta använda vanligt fett typ hjullagerfett?

Mvh Pher
 
Kopparpasta

Vi använder kopparpasta på gängorna på en maskin som är 270 grader C när den används. Gissningvis är det något liknade som finns på Biltema 36-1800
36-1800_l.jpg


Per Brune
 
pher_; sa:
Eller kan jag fortsätta använda vanligt fett typ hjullagerfett?
Självfallet går det bra med vanligt fett. Vad är finessen med kopparpastan? Håller den längre?

I så fall kanske det kan vara bra om man inte tar isär cykeln så ofta och cyklar i alla årstider. Jag lyckades nämligen få min aluminiumstyrstam att komplett ärga ihop med gaffeln. Tror inte det är så vanligt dock, ens på oskötta cyklar...

Ditt vevlager har jag ingen koll på tyvärr.
 
kaw; sa:
...
Jag lyckades nämligen få min aluminiumstyrstam att komplett ärga ihop med gaffeln. Tror inte det är så vanligt dock, ens på oskötta cyklar...
Detta är tyvärr alldeles för vanligt, inte bara med styrstammar utan också med sadelstolpar och pedaler.
Kopparpastan håller längre än vanligt fett, men eftersom sadelstolpar, styrstammar och vevarmar är i aluminium, rekommenderar många aluminiumpasta istället
36-910_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20003
Alupasta är kanske bättre än koppar, eller vanl fett, på cyklar. Men det viktigaste är att man åtminstone använder något. Tom olivolja är bättre än att ha det helt torrt.

/Håkan
 
ehh, skärningsmedel är väl motsatsen till kopparpasta och liknaden, extremvarianten är väl typ "grabbit" olja med diamantpulver i

skulle kunna tänka mig att ventilslippasta eller olja med fin sand i skulle funka
helt enkelt något som ger bra grepp mellan metallytorna
 
Inga tips om vevlager?

Hej och tack för alla svar.

Jag kommer troligen ihåg fel vad gäller om det hette skärningsmedel, eller om det kanske hette skärningsförhindrande medel. Troligen har det hela något med att förhindra galvanisk korrision ekker liknande.
Kopparn är ju en ädlare metall, så den korroderar inte upp först, kanske är det därav att det är tänkt att kopparpulvret ska stanna kvar och gör att saker inte kärvar ihop, detta genom att begränsa de två andra metallerna att "nudda" varandra typ :). Men detta är bara spekulation. Å andra sidan borde kopparn hjälpa till att erodera järnet och aluminium, så kanske det inte är så bra? Att olja även hjälper att skydda mot korrionsion vet vi, men av någon anledning nämner författaren detta om kopparpulver och jag vill naturligtvis smörja min cykel på korrekt sätt.

Jag tittade lite på förpackningar till att smörja cykeln med men hittade ingen där man nämner typ kopparpulver i.. tycker det är lite skumt. Är det någon mer som läst något liknande i någon cykelbok?



Å sen till skeppshulten, ingen som har något tips, kan man bända loss det "made in slovakia" packningen som sitter runt vevaxeln? Är det bara rätt mängd våld som behövs med en rak skruvmejsen,, njee det känns som det borde finnas en tanke bakom hur man ska få bort det. :)

Mvh Pher
 
Re: Inga tips om vevlager?

pher_; sa:
Å sen till skeppshulten, ingen som har något tips, kan man bända loss det "made in slovakia" packningen som sitter runt vevaxeln? Är det bara rätt mängd våld som behövs med en rak skruvmejsen,, njee det känns som det borde finnas en tanke bakom hur man ska få bort det. :)

Har du försökt göra rent och se om det går att se om det är gängor eller spår som den sitter i? Och kollat i verktygskataloger om det finns nåt speciellt verktyg för att få loss den? Om det inte verkar finnas specialverktyg att köpa borde den ju rimligtvis gå att få bort med standardverktyg.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg