Skäckerfjällen

Hejsan.

Planerar att genomföra en 5-6 dagars tur i Skäckerfjällen om 10 dagar och undrar om det finns någon som vandrat i den nordvästra delen av Rutsdalen?

Mer specifikt:

Det finns ett pass mellan Sandfjället och Jorpetjahke som ser ut att vara ett spännande alternativ att ta sig upp till Rutsdalen. Har någon gått där och kan berätta hur svår nedstigningen är. Ser lite brant ut bitvis på kartan.

Och hur är det sen mellan Sandfjället och Åttfotingen. Ser blött ut på kartan, men samtidigt möjligt att gå ovanför myrmarkerna, om det nu inte är allt för mycket med sten?! Någon som gått den sträckan?

/ Stefan
 
Vi gjorde ett försök där för några är sedan. Gick öster om Rutsälven och tog vadet, därefter blev det stopp på grund av vädret. Vi fick ligga kvar i fyra dagar, och när vi vände tillbaka över Rutsälven hade den stigit me 25-30 cm.
Allmänt och terrängen i området så är den snäll, visst vill han hitta svårigheter så går det. Det läskigaste vi hittade var regn hala släta klippor som lutade ner i en vilt skummande Rutsälv men ingen blockterräng. Som dottern säger i Skäckerfjällen har man INTE andra vandrare, solsken och mobiltäckning. Det har stämt exakt de två gånger vi vandrat där
God tur
 
Tack för svaret Lasse.

Mest av nyfikenhet, vadet du skriver om, är det upp eller nerströms bron längs leden? Eller är bron kanske nybyggd och man vadade där innan.

Får väl hoppas på att vi kan motbevisa inte sol när vi är där 😉

/ Stefan
 
Mest av nyfikenhet, vadet du skriver om, är det upp eller nerströms bron längs leden? Eller är bron kanske nybyggd och man vadade där innan.
Jag antar att Lasse pratar om vadet öster om Åttfotingen.

Jag gick längs leden (från Valltjärnen öster om Anjan, upp genom Strydalen, rundade Sockertoppen, bort till vadet över Rutsälven/Storvallån och ner till Kolåsen) i förra veckan. Det finns inga broar längs sträckan (förutom, antar jag, vid Yttervallen men vi tog skogsvägen den sträckan). På de första och sista kilometrarna finns det spångar, men det finns gått om våtmark efter att ta sig igenom.

Vi hade busväder andra dagen, med tät dimma/moln och en herre-jösses regnskur med stormbyar och hagel. Vattennivåerna i de små vattendragen öster om vattendragen steg med nästa tre decimeter efter regnskuren. Vi var oroliga för hur vattennivån på ån skulle vara, men vadet kändes ändå ganska lungt: vi hade vatten precis över knäna, men botten var bra och det forsade inte så farligt. Vattennivån på ån såg inte ut att ha stigit nämnvärt, så det kan vara så att regnet var väldigt lokalt i dalen vi var i och att Rutsdalen klarade sig bättre.

Vi gick mest längs leden, men terrängen såg ganska lugn ut över lag. Det var lite brant bitvis där man passerar mellan Anjeskutan och Aahkantjahke. Vi gick så klart inte igenom passet vid Sandfjället som du pratar om, men om jag kollar på kartan tycker jag det ser jobbigt brant ut, men antagligen görbart.
 
Halloj.

Tack för det adabok. Och jag håller med om att passet ser brant, men görbart ut. Men ibland kommer man ju fram till ett litet 3-4 meters stup som inte syns på kartan, men lik väl sätter stopp för framfarten. Så det hade varit värdefullt med lite 1:a hands information.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.