SKÄCKERFJÄLLEN

Om Skäckerfjällen

Jag har med området som en av mina kartpunkter här på utsidan.

Jag har vandrat och åkt skidor i området vid flera tillfällen.

Vackra fjäll med vacker skog ikring, området till hör landets mer nederbördsrika.
 
Hej igen en fråga till om skäckerfjällen o tack för ditt svar. Rutsälven är den vadbar eller behöver man följa den långt nordväst innan man kan vada den sitter nämligen här med gröna kartan tacksam för svar. Mvh Hans
 
När jag var vid Rutsälven

Jag har en gång varit Rutsälven under skiftet hög- till sensommar i akt och mening att fiska. För det var det alldeles för lite vatten och på många ställen gick den att korsa torrskodd.

Nu är min absoluta tro att Rutsälven har högst varierande vattenstånd och att det på våren samt vid regniga sommrar är så mycket vatten att den måste korsas högt upp i sitt lopp.

Det bygger jag på den iaktagelse jag den gången gjorde av vattenståndet samt skillnaden mellan det och det högsta högvattenmärke jag observerde.

Förövrigt hade vi den gången trevligt fiske i några tjärnar i området och hjortronen var perfekt mogna för desseren.
 
fjällkartan

På fjällkartan så finns en utmärkt stig som korsar denna precis ovan där biflödet från Sockertoppen /Gipperegaise kommer ner.

mvh Christian, som dock aldrig varit där.
 
Tur i skäcker

Jag var i sSkäckerfjällen sommaren 2002, då var det lite vatten. Vi parkerade vid äcklingen och paddlade upp till fallet (kommer inte ihåg vad det heter) Det var inte lönt att lyfta kanoterna förbi i brist på vatten.. Nå väl, vi gick vidare upplängs ån, till en början var det grunt och stenigt men när man börjar komma upp till de områden där den är lite djupare lyckades vi fånga en del öring men ingen över 0,5 kg. Vi bestämmde oss för att lämna älven och ge oss över till grundtjärn. I övre delen av den finns en å liknande krok. Där stod lite större fisk. Dagen därpå gav vi oss upp mot lite högre belägna sjöar för att se om vi kunde lura någon röding. Värmen pressade och man promenerade i kallingarna och nätbrynja och det blev ett och annat dopp i de friska fjäll tjärnarna.
Sedan var det bara att börja ge sig tillbaka, det gick otroligt fint att gå på grund av att myrmarkerna var torra så de var bara att promenera.. Inge mycket mygg heller
 
Hallå!
Jag gick från Anjan runt sockertoppen och tillbaka.
Det var inga problem att vada någonstans.
Tvärr kommer jag inte ihåg namnen på någon av platserna, det var dock ett ställe som var lite klurigt.
När man kommer fram till sjön i mitten av skäckerfjällsområdet så är det ett vad som kan vara lite klurigt, vi vadade vid mynningen mot sjön, svag ström 5-10m brett, djup till låren kanske något högre. Strax efter vadet så kommer en stuga som man kan hyra av samebyn om man vill fiska i området. Alla andra vad är lätta och kan knappast blöta ner mer än sulorna på skorna.
Om det är någon som undrar om namn och sånt så kan ni höra av er.
/nisse
 
Tack för ditt svar nyligen hemkommen från en underbar vecka i skäckerfjällen mycket trevlig utsikt ner mot rutsälven från många toppar bl a kammen hade en fantastisk utsikt med sitt relativt låga meterantal ca 770m hela rutsdalen var oerhört trivsam nästan som en liten rapadal (kanske). Hans
 
Jag anser förövrigt att Sösjöfjällen som ligger norr om Skäckerfjällen är ännu vackrare och ännu mer ensliga. När jag vandrat där så har jag aldrig träffat en enda människa där. En av mina absoluta favoritplatser i fjällvärlden ligger där, Burgaisejaure.
/nisse
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg