Jag och min vapendragare var och bouldrade tidigare i veckan. Vi värmde upp ordentligt. Stretchade lite, (ärligt talat inte särskilt mycket alls) och körde sen igång med ett problem där en slopig kant ingick. Efter ett par misslyckade försök fick min kompis äntligen bra tag i kanten och började jobba upp fötterna ... sen hördes ett ljud som mest kan liknas med en blyerspenna som bryts av. Ljudet kom från hans ringfinger.
Jag vet inte hur länge han kommer vara borta från klättringen nu, hoppas att han hinner träna lite innan ute-säsongen drar igång i alla fall.
Hur som helst så blir man ju lite rädd att det ska hända även sig själv, och undrar vad vi gjort för fel.
Min fråga är helt enkelt: Hur håller man sig skadefri?
Finns det t.ex. några bra regler för hur man lägger upp sina pass för att minska risken?
Alla tankar kring detta ämne välkommnas.
Jag vet inte hur länge han kommer vara borta från klättringen nu, hoppas att han hinner träna lite innan ute-säsongen drar igång i alla fall.
Hur som helst så blir man ju lite rädd att det ska hända även sig själv, och undrar vad vi gjort för fel.
Min fråga är helt enkelt: Hur håller man sig skadefri?
Finns det t.ex. några bra regler för hur man lägger upp sina pass för att minska risken?
Alla tankar kring detta ämne välkommnas.