Skådat i Vadvetjåkka

Vi skall till Vadvetjåkka nationalpark i augusti och är tacksamma för all info om sevärt där. Har Du egna eller känner till andras upplevelser där är vi tacksamma för berättelsen eller tips om en tråd.

Tack på förhand och Go tur själv!

Torkel Nilsson
 
jag såg ditt inlägg på vår hemsida, tyvärr har jag inte så mycket att komma med. Jag har aldrig vart i Vadvetjåkka själv. Min chef hade säkert kunna komma med lite info, men han har semester just nu. Det ska i alla fall vara intressanta växter där,samt rätt gott om älg, och med möjlighet att även se rovdjur.

Det har ju vart mycket vatten, men nu börjar det sjunka undan. För två veckor sen var det någon som kom in hit som inte kunnat ta sig över jokken just innanför nationalparksgränsen. Men som det ser ut på fjällen nu, är det ju inte mycket snö kvar, inte i det området i alla fall. Så rimligen kan man ju räkna med lägre vattenflöden framöver. När hade du tänkt att bege dig?

edit: Såg just att du skulle dit i augusti. Då torde iaf vaden inte ställa till några bekymmer,normalt sett.

/Patrik Bylund, Abisko Naturum
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg