Skadat handen

Tjena,

jag undrar lite om en klätterskada jag dratt på mig i handen. Började sticka i vänster hand för några månader sen när jag var o bouldrade. Känslan är som en nerv "kommer i kläm" på armbågen när man lutar sig på den, om ni förstår vad jag menar. Smärtan är precis nedanför tummen, men ovanför handflata och handled. Den sprider sig inte till fingrar eller arm.

Var hos en doktor idag som röntgade handen. Han såg ingenting och kände inget skumt när han klämde på handen. Däremot ordinerade han mig 6 månaders vila från klättring (till att börja med) eftersom "det kan vara ett slitet ledband".

Anledningen till att jag skriver är om ngn annan haft en sån här typ av skada eller har nån koll på klätterskador överhuvudtaget?
Jag hade redan vilat 2 månader från klättringen innan jag gick till doktorn, för det hade inte gått över på den tiden.

Surt!
Mvh,
p.

pajaflow; sa:
Känslan är som en nerv "kommer i kläm" på armbågen när man lutar sig på den, om ni förstår vad jag menar. Smärtan är precis nedanför tummen, men ovanför handflata och handled. Den sprider sig inte till fingrar eller arm.

Var hos en doktor idag som röntgade handen. Han såg ingenting och kände inget skumt när han klämde på handen. Däremot ordinerade han mig 6 månaders vila från klättring (till att börja med) eftersom "det kan vara ett slitet ledband".
Åh, vad roligt just du måste ha nu... Det känns rent spontant som att en skada som inte blivit bättre (läs "bättre", inte "bra") på två månaders vila, kanske inte har så stora utsikter att bli bra på ett halvårs vila, men detta är bara känslan man har.
Smärtan du beskriver låter lite skum. Dels beskriver du att det känns som när man lutar sig på armbågen (=nerv kommer i kläm), och dels säger du att smärtan är rätt välavgränsad i tumgreppet (typ?) och inte strålar ut i fingrarna, vilket annars är rätt typiskt för nervinklämningar.
Har du fallit på handen, eller har detta kommit utan uppenbar skada? Började det "pang på", eller kom det smygande? När gör det ont, när du klättrar, när du trycker på punkten, eller alltid?

Det känns rent spontant som att en skada som inte blivit bättre (läs "bättre", inte "bra") på två månaders vila, kanske inte har så stora utsikter att bli bra på ett halvårs vila, men detta är bara känslan man har.

Håller med. Läkare med någon idrottsvana brukar väl rekommendera aktiv vila, eller? Lätt eller mycket lätt aktivitet är i de allra flesta fall bättre än ingen aktivitet. Mina erfarenheter av lång vila är att det inte funkar och det enda som händer är att man tappar mer muskler en vid kortare vilor.

Prova en annan läkare.

fling; sa:
Håller med. Läkare med någon idrottsvana brukar väl rekommendera aktiv vila, eller? Lätt eller mycket lätt aktivitet är i de allra flesta fall bättre än ingen aktivitet. Mina erfarenheter av lång vila är att det inte funkar och det enda som händer är att man tappar mer muskler en vid kortare vilor.

Prova en annan läkare.
Ja, nu sa du det. Mitt generella råd är att prata med en idrottsläkare, för även om inte heller han/hon kan hitta var felet sitter, är chansen större att du får rätt råd, eftersom en hel del överbelastningsskador blir bättre på generella råd: aktiv vila, dvs vila från din vanliga aktivitet men träna handen på annat sätt. Belasta till smärtgränsen, och kom ihåg att smärta som stått länge (som i din onda hand) sällan är en varning om att man förstör någonting genom att belasta lätt.

Zon

Det kan vara en inflammerad och svälld muskel som klämmer på nerven. Prova att strecha och behandla 2 ggr per dag med Zon-salva. Om smärtan upphör för en kort stund efter strechingen så är det nog som jag beskrev. Det kan också hjälpa att spreta med fingrarna med ett gummiband runt.

Och gå till en bra läkare.... nätkvackare som mig kan ha väldigt fel.

Hej,

jag har inte fallit på handen, utan när vi bouldrade o jag hängde på en sten så kände jag plötsligt att det gjorde sjukt ont i handen. Hoppade ner o vilade fem min o testade igen men då gick det bara inte mer för det gjorde så ont. Så skadan kom plötsligt. Det är alltså inte i själva tummen, utan där tummen "sitter fast" kan man säga.

Smärtan kommer inte smygande, utan plötsligt gör det bara ont. Häromdagen tex när jag cyklade i uppförsbacke (då drar man ju lite i styret ibland) så fick jag samma smärta, men inte alls lika ont.
Det gör tex inte ont i den hela tiden, utan just om jag klättrar eller belastar den på ett visst sätt.

Läkaren rekommenderade att jag skulle köpa nån form av stödskydd till handen och ha på mig när jag belastade den.

Det är ju svårt det där med läkare, ringde först till idrottsläkarna i Göteborg, men de hänvisade mig till axessakuten. Ingen vårdcentral vill ta emot en sådan här diffus skada, speciellt som det inte gör ont hela tiden. Klämmer jag på handen gör det inte heller ont, det är bara i vissa speciella lägen som det gör tokont.

Mvh,
p

Om jag deltar i gissningsleken har du fått en partiell ruptur av nåt muskelfäste eller ligament. Om du vilar blir du bara svagare.

Det går att operera sånt här i vissa fall, men det är troligen träning som gäller. På så vis stärker du det som inte gick av när du skadade dig.

Det här är bara en amatörgissning, men jag tror att det mycket väl kan vara såhär och troligen är det magnetröntgen som kan visa hur det ser ut i handen.
Kör "primärvårdsspåret i botten" så att du får en remiss till en ortoped som är intresserad av att hitta en lösning. På vårdcentralen är det viss risk att de bara kollar om du ska sjukskrivas eller inte, och sedan rycker på axlarna. Tjata då, så att du remitteras vidare, så att de slipper ditt tjat på VC...

(Jag vet en bra sjukgymnast (som är klättrare) men jag vet ju inte var du bor så det är inte så säkert att det passar med honom...)

ED: Ser nu att du skrev Göteborg, då är det fel sida för "min" sjukgymnast...
[Ändrat av Mezzner 2005-06-06 kl 22:09]

Ja, jag har själv tänkt att det skall hjälpa med mer träning för grejen är att när det hände första gången så vilade jag två veckor o gick sen o klättrade inomhus. Jag tog det mkt lugnt och kände ingenting alls. Sen när jag gjorde uppehåll på två månader o testade utomhus första gången, då kom det tillbaka. Utomhus tar man ju i mkt mer.

Tror ni det är klätterträning som gäller eller nån annan typ av handträning?

Nån som har nån koll hur man går tillväga i Göteborg?

Tack för alla svar hittills!
pia

Jag gissar vidare:

Annan träning är säkert bättre, eftersom det kan vara lättare att hitta andra övningar där du inte belastar med kroppsvikt.

Klättring går väl också, men då krävs stor disciplin för att inte ta i för mycket.

Själv har jag just nu en överansträngd handled, efter att ha paddlat lite längre/snabbare än vad jag egentligene var tränad till. Vilade två dagar och konstaterade att det snabbt blev bättre. Klättrade därefter inomhus i söndags. Det var mycket korkat. Nu känns det som om alla rörelser är för påfrestande...
I mitt fall är det dock säkert normal värk p g a ansträngning, men det är lite typiskt att man inte riktigt kan behärska sig och vara förståndig...

pajaflow; sa:
Tror ni det är klätterträning som gäller eller nån annan typ av handträning?

Nån som har nån koll hur man går tillväga i Göteborg?

Med svar utifrån mina erfarenheter med blandade muskelfästesinflammationer/överbelastningar (en del av det relaterat till klättring):

Jag tror huvudsakligen eller som "första steg" på "annan typ av handträning".

Jag brukar gå till Sportrehab, jag har alltid känt mig väldigt professionellt bemött (http://www.sportrehab.se). Boka tid eller snabbare; gå på deras "akuttid" under lunchen. (Hemsidan verkar lite lattjo, verkar mer informativt att ringa dem just nu... Märkligt...)

//Patric

Hej,
grejen är att sportrehab var dit jag ringde först. Då hänvisade de mig till axessakuten! Det var därför jag gick dit. JAg trodde man behövde en remiss för att komma till sportrehab, kan man komma akut också? Jag kan tyvärr inte gå på lunchen som du sa ovan, jag jobbar lååångt utanför stan o har ingen bil :(

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg