Skada?

Hej
Den senaste två veckorna har det blivit ganska mycket mer träning än vad jag brukar ägna mig åt. Jag klättrat inomhus, styrketränat och konditionstränat (fast inte så mycket). Sen ett par dagar tillbaka pirrar det i västerhanden, ungefär som när man slagit i armbågen, men inte lika kraftigt. Först kändes det konstigt/pirrade här jag tog i saker, men nu liksom så pulerserar pirrandet oavsett vad jag gör?
Har jag skadat nån nerv i armen eller är det bara en överbelastning och någon svullnad som klämmer på nerven eller
ska jag genast springa iväg till någon läbbig läkare?

Spring genast till läkaren, förhoppningsvis är det tillfälligt men det kan vara en skada som förvärras av vidare aktivitet. Börja med att hålla handen i högläge för att se om det gör någon skillnad. Ta även träningsvila tills du träffat läkaren. Förmodligen är det klättringen som orsakat det hela. Du arbetar med handen/u-armen på ett sätt som tydligen påverkar nervbanorna negativt.
mvh Roland Sjukgymnast

Har du något bra tips på läkare? Jag bor i Stockholm.
Jag har ett förflutet inom elitidrott och då även skadebranchen. Därför kan jag med fog säga att jag inte vågar gå till vårdcentralen. De är okunniga (OK alla kan inte kunna allt om olika idrotter och medföljande skador), men de är ointresserade. Jag har tom blivit hemskickad med en fotfraktur med uttalandet att det är ofarligt att tävla och träna hårt. Det kostade mig 4-6 extra veckor i gips.

Jag vill inte gå till akuten för det känns inte tillräckligt allvarligt för det, och jag har ingen kontakt med någon idrottsintresserad ortoped eller liknande.

Uppsök ortopedakuten.

Dina besvär låter som någon form av nervpåverkan. Är det mest på lillfingersidan så är det nerven som klättrar runt armbågen på insidan som är skadad/påverkad. (Den som kan råka ut för sk änkestöt).

Om det är pirr i pek lång och ringfinger så är tryck mot den nerv som går på handflatesidan om handleden trolig orsak.

Det kan också finnas en påverkan närmare ryggmärgen t ex i axelregionen eller halsryggen.

Behandlingen beror på vad du har för skada/sjukdom.
Varför ställer du föresten frågan i långfärdsskridskoforumet?

Hälsningar Thure Björck lungläkare

Lågfärdskridskoforum: Jag var inte uppmärksam när jag skrev och när jag upptäckte felet var det för sent att åtgärda.

Förlåt...

Det pirrar mest i ring- och lillfingret...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k9kiwi Nybörjare med "vilande" skada Långfärdskridsko 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg