Ska man behöva gå naken?

Kan någon vänlig själ förklara hur jag ska göra för att inte bli helt blöt av svett när jag vandrar?

Jag håller på och avverkar olika jackor i ett desperat försök att hitta den ultimata "löv-tunna-som-värmer-och-andas-hur-mycket-som-helst"-jackan.
Just nu har jag en Patagonia stretch någonting i 4000-kronors klassen (som jag är oerhört nöjd med i övrigt). Ingen Gore-Tex men med Patagonias egna membran som "ska fungera likadant".

Men hur jag än gör blir jag fuktig (ordentligt blöt alltså) på ryggen.
Trots lager på lager osv.

Har alla samma problem, eller är det jag som har hyperaktiva svettkörtlar?

Någon som hittat den ultimata jackan?

/p

Den ultimata jackan

Den ultimata jackan finns tyvärr inte. Du får kompromissa med det ena eller andra. Jag har iaf hellre en tunn vindjacka än en tjock trelagers gortex. Om du bär ryggsäck så kan jag rekommendera att använda en ramryggsäck istället för en anatomisk ryggsäck, så ventileras ryggen bättre.

Sen så är ju vad du har under jackan lika viktigt. En bomulls tröja är ju rena döden. Mycket bättre då med en CoolMax tröja eller Newline tröja.

Själv brukar jag försöka vandra i shorts och kortärmat så länge det går. Och sedan på med förstärkningsplagg när man tar paus.

Det skall ju komma en ny GorTex nu som heter Gor-Tex XCR och skall andas 25% bättre, men jag har svårt att tro att den andas bättre än icke regntäta vindjackor.

/Jonas U

Varför jacka?

Många gånger kan det vara bättre att inte ha någon regn/vind jacka, utan ha fleece eller ylle istället. Dessa material andas betydligt bättre och värmer i allmänhet även om det regnar. De flesta är alldeles för rädda för att bli blöta av regn och blir istället blöta inifrån.

Fleecetips?

För att spinna vidare, har någon bra tips på fleecejacka som funkar bra.

Jag har en gammal hederlig Helly som jag trivs oerhört bra i, men den är inte jättevindtät.

Hur bra andas windstopper?

/p

Mössa!

Jag har inte heller någon perfekt jacka, så jag undviker också att ha på mig jackan i onödan. Om det inte regnar eller bara duggar, brukar jag gå i en t-shirt och en tunn skjorta, båda i syntet. Ofta hoppar jag över t-shirten. Det gör att om jag blir blöt så är det väldigt lite som blir blött. Min gamla HH-skjorta i nylon torkar extremt snabbt. Jackan tar jag framförallt på vid raster.

Tricket är att använda en ordentlig mössa även på sommaren. Den mesta värmen går ut genom huvudet, så man håller sig nästan lika varm med tunn skjorta och mössa som med fleece-tröja utan mössa. Mössan är dessutom lätt att ta av och på, vilket gör det ännu lättare att reglera temperaturen än om man skall ta av och på en jacka eller tröja.

Men några bra tips om hur man underviker att bli blöt om man anstränger sig när det regnar ordentligt har jag inte.

Svettning är helt normalt

Att svettas när man anstränger sig är helt normalt och inget att oroa sig över.
Inte ens total nakenhet lär hjälpa, om det tillräckligt varmt. Särskilt inte där t ex en ryggsäck hindrar ventilationen.
Så lite och så luftiga kläder som möjligt minskar problemet. Bomull är värdelöst, eftersom det absorberar mycket fukt. Superunderställ funkar bättre och på vintern kan en tunn ulltröja vara bra.
Tricket är att göra sig av med fukten när man tar rast och det är risk att frysa. En metod är att ta ett snabbt "luftbad" och byta tröja. Den fuktiga tröjan tar man på sig när man börjar gå igen.
"Andningsfunktionen" hos t ex Gore-tex och Windstopper är inte tillräcklig för att få bort svettfukten vid normal friluftsansträngning om det inte är rejält kallt, torrt och/eller blåsigt.

Ulf J

Grim är svaret

Klättermusen releasar en ny grymt extrem jacka där man helt enkelt rullar upp ryggen. Pitzipzarna är förlängda ner så man kan öppna ner till midjan. Kolla in bilderna på Klättermusens webbplats. Grim heter den.

Jag råkade få tag i en redan i augusti...

sällan jacka på...

Hej !
Jag brukar också svettas ymnigt.

Jag använder en coolmax-tröja i 100 % polyester från Newline. Därefter har jag en windstopper-fleecetröja (Tierra Moreno) och sen en 3-lagers Goretex (Marmot Thunderlight).

Mitt tips är att undvika att ta på skalplagg så långt det går. Dvs att gå i så lite som möjligt under vandringen. Ner till cirka 10 grader funkar det perfekt att gå i bara t-shirt, och sen vid raster är det suveränt att dra på sig en windstoppertröja.

Mitt tips på en bra fleecetröja är en i sk Polartec 100-kvalitet, dvs lite tunnare. Jag har en Marmot Tech-T fleecetröja och denna lite tunnare variant är enormt flexibel. En annan bra fleecetröja är Polartech Powerstretch, dvs stretchfleece. Flera fabrikat finns: Haglöfs. Tierra, Lowe, North Face, mfl.

Håller med Ulf J om att man bör byta tröja vid raster om man blir alltför blöt av svett.

Såkallade superunderställströjor tycker jag lätt skaver snabbt och blir alltför fort genomblöta. De sitter dessutom alltför tajt, vilket gör att så fort de blir genomblöta (och för mig sker detta snabbt) så fryser man.

Det idealiska är en coolmax-t-shirt som sitter relativt löst och ledigt så att ett isolerande luftlager bibehålls.

Bara om det börjar regna ordentligt behövs skalplagget.

Hälsar, Mats

Hur lätt...

Hej !
Hur lätt fixar man denna upprullning under vandringen med ryggsäck på ?
Är det inte bättre att ta av sig jackan ?
Jag ser inte riktigt användningsområdet för denna upprullningsfunktion (ja jag har sett jackan i butik).

undrar, Mats

Svettning är normalt men ...

Visst är svettning normalt, men det finns en allvarlig sida och det är att det kan vara farligt att bli blöt. Problemet är visserligen inte så stort nuförtiden med snabbtorkande syntetmaterial. Men det är ändå klokt att begrunda alla (främst engelska) polarfarare som dog för att de hade för varmt på sig när de ansträngde sig.

Svettig

Jag kan garantera att jag svettas lika mycket som du :) Men vad gör man har man bra blodcirkulation så har man. Men strunta i jacka så mycket som det går gå i bara understllet det gör jag. Och sen ta på dig varmt när du stannar faktum är att har man en blöt svett tröja på sig när man tar en lunchrast. På en timme och tar på sig ordentligt så är man ju torr när man ska iväg igen. Och gör då inte misstaget som alla gör att dom går iväg med alla kläder och tar av sig efterhand. Ta av dig direct och gå iväg man är varm igen efter fem minuter. Nu menar jag inte att det samma gäller om det är 30 minus att du ska slita av dig till bara underställ och löpa iväg.

Lycka till

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg