sjunde åkdagen igår !

Hej !
Igår åkte jag telemark, för sjunde gången hittills denna vinter, och fler lär det bli. Igår och i lördags var det cirka 25 cm puder här i Umeå på Bräntberget.

Härlig surfkänsla i lössnön. Intressant upplevelse när man flyger upp mellan svängarna. Rätt skoj var det också att luta sig bakåt så skidspetsarna hamnar ovanför snön och surfa i bästa snowboardstil !
Helt fantastiskt.

Man får ju gå upp och ner hela tiden själv så det blir ju en del träning om man är där i 3 timmar.Fast fallhöjden är ju minst sagt blygsam.
MVH Puderbadarn

Intresseklubben

Gäst
Jasså

Vilket ointressant inlägg! Vad vill du berätta? Ska vi tycka synd om dig för att det är kassa backar runt Umeå och du bara har fått sju åkdagar? Eller menar du att vi ska bli avundsjuka?

Nu ska jag förresten gå och baja, sen ska jag nog gå och sova om någon ville veta.

syftet var...

Hej !
Syftet var att dela med mig av en underbar telemarksupplevelse, vilket borde vara tillåtet på detta forum. Syftet var också att visa att man inte måste åka till nåt häftigt ställe för att få bra skidåkning. Hemmatrakterna duger ofta ett tag iallafall.
Hälsningar, Mats.

Intresseklubben

Gäst
Attityd viktigt!

Jag tror inte att du har fattat det här med telemark! Det handlar inte om roliga dagar i små backar hemmavid, hur kul det än är! Det viktiga är faktiskt att åka i RÄTT backar, ha rätt attityd och ha rätt grejor.

T.ex är en midjekort jacka absolut nödvändig, liksom goretex-salopetter. På huvudet bär man en mössa som absolut inte får vara en toppluva (om du ändå måste ha det ska den vara upprullad och sitta högt på huvudet som på en soldat). Stavarna bör vara inställbara, hur onödigt det än verkar att ramla sönder dessa dyrbarheter. Pjäxorna må vara av läder eller plast, huvudsaken är att du är fullständigt övertygad om att det andra materialet (det du inte har) är kass.

Rät backar är de flesta som ligger långt bort, t.ex Chamonix som nämns i ett inlägg nedan. Vad som är absolut fel är iallafall små backar och Sälen. Kebenekaise bör benämnas Keb.

God Jul och lycka till med attityden

Intresseklubben

Gäst
Rätt attityd viktigt!

Jag tror inte att du har fattat det här med telemark! Det handlar inte om roliga dagar i små backar hemmavid, hur kul det än är! Det viktiga är faktiskt att åka i RÄTT backar, ha rätt attityd och ha rätt grejor.

T.ex är en midjekort jacka absolut nödvändig, liksom goretex-salopetter. På huvudet bär man en mössa som absolut inte får vara en toppluva (om du ändå måste ha det ska den vara upprullad och sitta högt på huvudet som på en soldat). Stavarna bör vara inställbara, hur onödigt det än verkar att ramla sönder dessa dyrbarheter. Pjäxorna må vara av läder eller plast, huvudsaken är att du är fullständigt övertygad om att det andra materialet (det du inte har) är kass.

Rät backar är de flesta som ligger långt bort, t.ex Chamonix som nämns i ett inlägg nedan. Vad som är absolut fel är iallafall små backar och Sälen. Kebenekaise bör benämnas Keb.

God Jul och lycka till med attityden

Min syn på "attityd"

Hej !
Beträffande klädsel växlar jag mellan Activent-anorak och Goretexjacka.ärdetganska milt så kör jag i Windstoppertröja, gärna med en norsktröja utanpå.
Jag prioriterar det som är mest funktionellt med hänsyn till väder och jag bryr mig inte alls om vad andra har i vissa skidtidningar.Jag använder Tierras activentbyxor för telisåkning, ibland Haglöfs Goretex, midjehöga, ej salopett vilket jag tycker blir för varmt. Jag använder gärna pannband istället för mössa.Goggles använder jag sällan. Jag åker gärna med ryggsäck för att kunna sätta mig ner och fika var jag vill.

Plast eller läder:
jag tycker att plast fungerar bäst.läderkänns dock *klassiskt* och jag kommer gärna gå tillbaka till det då och då för att uppleva känslan.

Vad gäller backar så åker jag oftast till Kittelfjäll eftersom jag gillar offpiståkning och toppturer.Var där två gånger förra vintern. Sälen har jag inte besökt sedan 1985. Alperna har jag aldrig varit till.Serre Chevalier verkar dock intressant.Riksgränsen har jag heller aldrig varit till. Toppturer med
utgångspunkt från Vassijaure (några kilometer därifrån) har jag dock gjort en hel del.

Jag anser att alla backar man kan åka i är värda att besöka. Jag åker i all terräng i alla fören oavsett lutning. Allt är lika kul och det är det grundläggande, att ha kul.

MVH Mats (som skaåka i Romme Alpin, Borlänge och Bjursås över jul)

Björn

Gäst
Vi ses i Dalarna

Läste ditt inlägg....

Jag var i Bjurs idag (det snöade så att det var ganska mycket "offpist-känsla"), imorgon blir det Romme. Med din fina beskrivning borde det vara möjligt att se dig. Av Romme och Bjurs tycker jag nog att Romme är bäst. Backen längst bort är helt klart roligast, utan transportsträcka på slutet, dessutom är den lagom lång för att orka hela även i slutet av dan. Tyvär finns inga "riktiga" svarta backar i någon av anläggningarna, men Romme har iallafall bra och hyfsat billig mat om man vill kosta på sig. Dessutom brukar det vara fullt av danskar med fula hattar (kul att se om inte annat.)

Ser du någon med ett gammalt blått Berghausställ (Jag har inte en så stor garderob, jag kan ändå bara ha en sak på mig åt gången ;-) ) och Scarpa T2 (med tre spännen) som åker med en kille som har röd Berghausjacka och Crispi CX-1 så är det nog jag och min kompis.

prtic@home.se (André Prtic)

Gäst
Måste lägga mig i!

Jag måste, som sagt, lägga mig i denna dikussion om rätt attityd. Jag vet inte om jag ska ta inlägget som är skrivet av "Intresseklubben"(varför väljer man att debbatera i ett forum under ett nickname?) på allvar. Är det en stor portion ironi eller kan karln mena allvar. Hur som helst, så ska attityd tas upp och debbateras i ett forum. Frågan är om det ska tas upp i ett forum som detta? Det kanske finns andra ämnen som passar bättre. Jag tycker att det bör tas upp saker som telemarkens framtid, telemark i pist vs telemark i off pist, utrustning, utrustningsproblem, toppturer, telemark som tävlingsform, paralellåkning med telemarksskidor, bestigningskidor för telemark, kuser i telemark, "vilket åk jag gjorde idag!", off pisten på Åreskutan, off-pisten i Kittel, off-pisten i Keb, off-pisten i Cham, off-pisten i Alta, teknikproblem, toppturer i Norge, toppturer i Alperna eller "var montetar jag bindningen?". Ja, listan kan göras hur lång som helst. Huvudsaken är att debatteras och tycks i massor.

Imorgon ska jag åke skidor i Åre. Det blir nog alpint. Skidåkning med lös häl blir det så fort det ges bra möjligheter för off-pist eller topptur.

Och till M.Frank vill jag säga att forsätt med att sprida åkglädje genom din inlägg. Det smittar alltid av på någon.

André Prtic´

prtic@home.se (André Prtic)

Gäst
Måste lägga mig i!

Jag måste, som sagt, lägga mig i denna dikussion om rätt attityd. Jag
vet inte om jag ska ta inlägget som är skrivet av
"Intresseklubben"(varför väljer man att debbatera i ett forum under ett
nickname?) på allvar. Är det en stor portion ironi eller kan karln mena
allvar. Hur som helst, så ska attityd tas upp och debbateras i ett
forum. Frågan är om det ska tas upp i ett forum som detta? Det kanske
finns andra ämnen som passar bättre. Jag tycker att det bör tas upp
saker som telemarkens framtid, telemark i pist vs telemark i off pist,
utrustning, utrustningsproblem, toppturer, telemark som tävlingsform,
paralellåkning med telemarksskidor, bestigningskidor för telemark, kuser
i telemark, "vilket åk jag gjorde idag!", off pisten på Åreskutan,
off-pisten i Kittel, off-pisten i Keb, off-pisten i Cham, off-pisten i
Alta, teknikproblem, toppturer i Norge, toppturer i Alperna eller "var
montetar jag bindningen?". Ja, listan kan göras hur lång som helst.
Huvudsaken är att debatteras och tycks i massor.

Imorgon ska jag åke skidor i Åre. Det blir nog alpint. Skidåkning med
lös häl blir det så fort det ges bra möjligheter för off-pist eller
topptur.

Och till M.Frank vill jag säga att forsätt med att sprida åkglädje genom
din inlägg. Det smittar alltid av på någon.

André Prtic´

n_ruthner@hotmail.com (Niklas R)

Gäst
Det här var ju ganska kul!

Ironier och sarkasmer är underskattade som debattinlägg!
Själv skulle jag med glädje knatat upp för Bräntis om jag haft det runt hörnet.

Tjingeling

/Niklas (700 km söder om Bräntis)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mafr Åkte igår ! Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg