Sjösocka, packning och skott i DUKKAJAKER?

Jag har på senare tid blivit alltmer fascinerad av dukkajaker i grönländsk stil men funderar lite över säkerheten och packmöjligheterna.

1. Hur använder man en sjösocka och kan det inte vara farligt om man fastnar i den om man måste ur kajaken?

2. Finns det möjligheter att bygga vattentäta skott?

3. Kan man få in packning för ett par dagar i en grönländare eller är det en dagsturskajak?

4. Vad är det för skillnad i upträdande mellan en västgrönländsk och en baidarka? Vad bör avgöra mitt val?
 
Var är expertisen?

Hmm, jag är inte direkt proffs på mjuka kajaker, men det är ju skam att dina frågor ska stå där helt obesvarade. Var är ni som kan mycket om sådana här båtar?

1. Sittbrunnssäck (som "sjösockan" nog heter på svenska) är säkert alldeles utmärkt. Har provat en sydd i nylon (Feathercrafts), och den var hal och fin - ingen konst att komma i eller ut. Jag tror inte risken att fastna är större eller mindre med en säck.

2. Vattentäta skott: Glöm det. Rent tekniskt är det kanske möjligt, men det skulle kräva konstiga limningar och genomföringar av de längsgående vägarna.

3. Visst kan en grönlandskajak bära en långturspackning. Det kommer förstås an på vad du vill ta med dig, men för en systematisk och lätt asketisk person borde det gå bra. Dock, söker du ett lätt liv och frikostig packvolym, välj en annan kajaksort.

4. Inte den blekaste aning.

hälsningar
Jens
 
Inga regler

En dukad kajak kan nästan se ut hur som helst,liten eller stor och även dom arktiska folken använde en mängd olika modeller av mycket varierande egenskaper.
Men glöm inte alla dom svenska dukade kajakerna där finns mycket att finna.
Har själv tre sådana en av dom är en Eskimonika ritad 1916 av Sven Thorell.
Att hitta och bevara en sådan är riktigt roligt och säljs ofta mycket billigt.
Här är en länk där mycket går att läsa om duk kajaker, dock inte om dom gammla svenska kajakerna : http://www.rtpnet.org/robroy/baidarka/
mvh Bengt Larsson
 
2119; sa:
4. Vad är det för skillnad i upträdande mellan en västgrönländsk och en baidarka? Vad bör avgöra mitt val?


Jag har byggt dels en Panache (västgrönländska), dels en ShootingStar (baidarka).
Panachen är en stor kajak, gott om lastutrymme och förmåga. Väldigt lättpaddlad, snabb, stabil och spårar som ett lok. Stor svängradie om man inte lutar henne kraftigt. Hon går väldigt torrt även i grövre sjö, sällan det kommer vatten upp till sittbrunnen.
ShootingStar är en liten baidarka, bara 5 m lång. Ännu mer lättpaddlad. Jag har haft folk som aldrig paddlat nånting som kommit mycket väl överens med henne. Snabb, jag får ta i i Panachen för att hinna med. Lättmanövrerad, nästan som en slalomkajak fast hon spårar bättre. Ingen vindkänslighet, surfar bra och har hög sek. stabilitet. Stampar ganska mycket och dyker i motvågor. Kan delvis bero på att jag är lite för tung för henne.
De här två kajakerna är mina favoriter bland de träkajaker jag provat.
 

Liknande trådar