Lösa skot, just det
Precis som du misstänkte ska denna båt seglas med löst storskot. Under sittbrunnssargen sitter ett par pinnar, som kan användas som avhåll, men fastare än så ska det inte vara.
EnOrmen är avsedd att seglas sittande nere i båten, vid frisk vind ska man reva istället för att hänga ut över sidan. Det ställer ju ännu hårdare krav på löst skot.
Mesanskotet sitter däremot fast i en vanlig skotråtta. Seglets yta är så pass liten att det normalt har låg krängande verkan. Mesanen ger den behagliga egenskapen att man kan få båten att omedelbart lova, genom att bara släppa storskot och roder.
Mesanen kan dock bli lite lurig vid gippar i hård vind - kapsejsningar har inträffat med EnOrm Mk2, då båten liksom snubblat över svärdet. Den något ökade bredden på EnOrm Mk3 har gjorts med bl. a. detta i minnet. Därtill kommer mesanseglet att förses med en revrad, vilket inte är fallet med seglen till Mk2 (seglen på bilderna är lånade från en Mk2).
Och så får jag inte glömma att använda kunskapen från kappsegling med planande jollar: Hårdvindsgipp = centerbord uppe. Annars blir det bada!
Mina kostnader är nu uppe i cirka 17.000, inklusive segel. Vid byggsats-bygge tillkomemr förstås något för själva byggsatsfräsningen, men jag vet att Knut Wallenberg (konstruktören) kommer att hålla det vid i stort sett självkostnad. Fråga honom! Hans adress är knut.wallenberg@telia.com
hälsningar
Jens
(veckan efter Påsk blir det mer provseglingar!)
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2005-03-19 kl 09:33]