Sjöregistret

Kanske finns det fler skridskonördar därute som samlar på sjöar? :)

Själv prickar jag av alla åkta sjöar i SMHI:s sjöregister som finns fritt att ladda ner på deras hemsida. Men filen kommer då i pdf-format vilket är lite otympligt att använda.
Jag har istället konverterat den till Excel-format och länken nedan leder till filen för den som önskar ladda ner den. Håll till godo!

http://www.megaupload.com/?d=ZS4CZ2VQ

Tackar!

I min ägo finns sjöregistret i pappersform. Det motsvarar två telefonkataloger. Om jag prickar mina sjöar i det registret så försvinner de i mängden. Leta nål i höstack är verkligen en tillämplig beskrivning. Mha en excelfil kan jag hitta mina sjöar. Tack!

Jag vet......

...en sjö som inte finns i sjöregistret och heller inte i det register som omfattar saltsjövikar/fjärdar. Synd, eftersom det handlar om tidig isläggning och hygglig tillgänglighet. Kompliceras dock av att den stundom är starkt strömsatt.

De flesta stockholmsskrinnare som tar sig ut till Bromskär på Blidö har denna sjö i blickfånget när de färdas mellan Penningby och Hysingsvik. Den heter Edsviken och har av mig befarits ett flertal gånger. Vår numera försvunne isprofessor menade att tidigheten sannolikt beror på den kraftiga tillströmningen av avkylt ytvatten från sjösystemet Länna kyrksjö-Lisasjön-Addarn-Huvan via Penningbyån.

Bry sig den som orkar.
T

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg