Sjöräddningen

Någon som vet vilken assistans man som kajakpaddlare kan räkna med från sjöräddningssällskapet?
Nu menar jag inte i nödlägen, utan den extra service man kan få som medlem, där de annonserar att man "som tack för hjälpen får du kostnadsfri assistans och bogsering till närmsta hamn - även när det är kav lugnt".
Kan jag till exempel räkna med hjäp vid paddelbrott, lättare sjukdom eller då man blivit inblåst på en ö?
Inget av detta är nödlägen som kräver sjöräddning, men annars kan kräva att man löser det med sjötaxi t.ex.

Har försökt få svar av Sjöräddningssällskapet, men misslyckats..
 
Det här handlar väl om vad man är beredd att betala. När det gäller bilförsäkringen så finns det olika nivåer att välja med bärgning, hyrbil, viltolyckor osv osv.

Formuleringen om bogsering är av samma typ som när bilen stannar/krockar och körs till närmaste verkstad. Är det någon som har en sådan försäkring för sin cykel?

Att sjöräddningen hämtar om det uppstår ett akut nödläge med personskada eller risk för personskada ställer alla upp på tror jag.

Sjöräddningssällskapet är en organisation som lever på ideellt arbete, medlemsavgifter och gåvor. Inga statsbidrag finns till deras verksamhet. De som åker ut med båtarna tar ledigt från jobbet och drar iväg för att hjälpa folk i nöd. Är det någon som vill begära att de ska offra sin lön och dra iväg för en bruten paddel? Det medför även kostnader för driften av båten de åker ut med...

Att paddla är en lågrisksport men självklart kan det hända saker ändå. Halkar man på berget och skadar axeln så kan man inte paddla (=sjöräddning) men knäcker man en paddel när man går iland på en ö så bör väl i alla fall en i gruppen ha med en extrapaddel osv. Är man ensam så får man höja livförsäkringen eller planera trippen noggrannare ;-)
 
Det här handlar väl om vad man är beredd att betala. När det gäller bilförsäkringen så finns det olika nivåer att välja med bärgning, hyrbil, viltolyckor osv osv.

Min poäng är att Sjöräddningssällskapet marknadsför sitt medlemsskap med att man får fri assistans på sjön. Frågan är då om det också gäller kajaker? För jag stödjer dem gärna, men får jag inte riktigt samma förmåner så tycker jag nog att jag skall betala en mindre summa än de som har stora segelbåtar. Som det nu är så har de bara en enda nivå på medlemsskapet.

(När min cykel går sönder så kan jag alltid ta den på axeln och gå hem. Detsamma gäller inte på sjön...)
 
Min poäng är att Sjöräddningssällskapet marknadsför sitt medlemsskap med att man får fri assistans på sjön. Frågan är då om det också gäller kajaker?

Jag tror det. Och med den tron har jag varit medlem sedan många år.

Jag vill nästan minnas att jag till och med har ställd frågan direkt till Sjöräddnignssällskapet och fått gynnsamt svar... men det kan vara den förhoppningsfulla och mer kreativa delen av mitt minne som fixat detta gynnsamma svar... Jag är nyfiken på det svar du får!
 
Jag tror som srpp. Vissa kanotklubbar är medlemmar och jag tror att orsaken är mer än att det bara är en god sak.

Ser ingen skillnad på att bogsera en båt eller en kajak till hamn. Kanske stinker kanotister mer och får hållas på däck som fyrfota djur?
 
Jag tror som srpp. Vissa kanotklubbar är medlemmar och jag tror att orsaken är mer än att det bara är en god sak.

Ser ingen skillnad på att bogsera en båt eller en kajak till hamn. Kanske stinker kanotister mer och får hållas på däck som fyrfota djur?
Jo... men jag ska försöka tvätta mina Hydroskin...
 
fast det står rätt tydligt på hemsidan. Driftstopp! är du inblåst får du nog vänta ut stormen.
Men är paddeln av bör det nog räknas som ett driftstopp.

Så med andra ord bryt av din paddel när du vill bli hämtad.
 
Hej hej!
Jag är själv frivillig sjöräddare hos sjöräddningssällskapet i Härnösand och tog mig friheten att maila den här frågan till huvudkontoret i Göteborg för att höra vad dom tyckte och fick följande svar (och dom beklagade att du inte hade fått ett svar när du försökt få ett tidigare):

"Givetvis får kajakpaddlare samma hjälp som medlemmar med en annan båttyp. Som medlem hos Sjöräddningssällskapet stöttar man att sjöräddning finns i Sverige. Det är ju vi som rycker ut i mer än 70 % av alla skarpa larm (när man ringer 112), och medlemsavgifterna går till att hålla våra 64 stationer med drygt 160 räddningsenheter igång. Som tack för det, rycker vi även ut i förebyggande syfte och hjälper våra medlemmar kostnadsfritt innan en nödsituation uppstår, som vid sjukdom, paddelbrott, rigghaveri eller något annat.

När det inte är nödläge, så kanske inte de frivilliga sjöräddarna kan komma loss från sina vanliga jobb på momangen. Men personen behöver aldrig vara tveksam på att inte få vår hjälp - vi kommer alltid så fort vi kan."

//Martin
 
fast det står rätt tydligt på hemsidan. Driftstopp! är du inblåst får du nog vänta ut stormen.
Men är paddeln av bör det nog räknas som ett driftstopp.

Så med andra ord bryt av din paddel när du vill bli hämtad.

Man skall väl inte behöva bryta av paddeln, det borde ju räcka med soppatorsk, för att det skall räknas som driftstopp.
 
Blir alltid lika förvånad

Det som förvånar mig är att folk varken kollar av hur vädret eller vindarna beräknas bli innan man ger sig ut, eller har rätt utrustning med sig. Är man torr och varm, har proviant med för lite extra utevistelse och nåt att sysselsätta sig med när man väntar på att ovädret ska gå över så är det ju faktiskt ingen risk alls att bli inblåst på nån öde ö. Förresten går det alldeles utmärkt att övernatta under en gran i andas-torris och underställ, tät, varm och torr.

Har man kamera med undervattenshus och cyklop och snorkel med så kan man utforska ön in i minsta detalj och leka lite i vågorna om man känner för det.

uto6.jpg
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg