Garmin har sin majssallad, Navionics har sin snöstorm för de senare använder samma symbol för grund och bränning, ett stort plustecken med en krans av punkter som omskriver plustecknet. Vad värre är, på grunt blått vatten, där bränningar och grund ju brukar finnas, så omges varje svart punkt av vita pixlar, så den uppkomna symbolen blir inte olik en snöflinga.
Effekten blir att varje grund/bränning upptar en stor yta och minskar läsbarnheten. Zoomar jag mellan olika nivåer hinner jag fortfarande ana "vitt" vatten mellan kobbarna, men när snöstormen sätter in efter en halv sekund så går det inte längre att läsa, med mindre än att jag zoomar in, ofta flera steg.
Zoomar jag ut några steg - på sydostkusten till 8 NM, på andra ställen till 2 NM (runt Gotland fullkomligt hipp som happ) så upphör markeringen av grund och allt vatten grundare än tio meter blir mörkblått. Alltså finns ingen riktigt väl läsbar nivå för översikt av skärgårdsvatten.
I sak är problemet detsamma som hos Garmin. Kartmakarna vet inte riktigt hur de ska hantera utzoomade skikt. Garmin reducerar åtminstone något majskornsantalet (enligt vilken princip?) då man zoomar ut för att sedan gå över till en säkerhetszonmarkering. Navionics går direkt till säkerhetszonmarkering men för säkerhets skull ytterligare en djupkurva ut.
Svenska kustnära vatten är nog lite ovanliga - men även vattnen kring Florida Keys är väldigt grunda och knepiga så problemet finns även på den "viktiga" marknaden.
Enbligt min inte särskilt välgrundade uppfatttning hanterar C-map problemet utzoomning+angivande av grund bättre. De använder också pappersoriginalets symboler vilket reducerar "clutter", medan Garmin och Navionics visar blaffor för att folk verkligen ska uppmärksamma grunden.
Finge man önska så skulle min önskan vara denna: Bevara originalets åtskillnad på grund och bränningar (Navionics!). Vid utzoomning, byt symbol till mindre (färre pixlar). Låt användaren bestämma vid vilken skala grund inte längre redovisas (detalj) och innanför vilken djupkurva vattnet ska vara blått.
Vidare: Att ange en djupkontursiffra vid varje liten mörkblå eller ljusblå grynna är överflödigt, eftersom färgen visar djupet. Vid små grynnor blir det lätt plottrigt eftersom djupkurvesiffran står för tätt intill grynnans angivna minsta djup.
Allt detta tål att diskutera. Kanske kan det utmynna i samordnade önskemål till distributörerna.
P.S. Jag har skrivit ett detaljerat inlägg om alla fel i angivelsen av tre- och sexmetersvatten i Navionics nya kort över Österjön på usenet swnet.fritid.segling.