Sjangeli

Jag tänkte vandra till den gamla koppargruvan i Sjangeli nu i början av juli. Om det går skulle jag vilja följa den gamla transportvägen som drogs genom Abisko nationalpark på 1930-talet.

Är det någon här som gjort denna vandring (via transportvägen eller ej) och finns det några svårigheter jag bör vara medveten om? Hur är det med vattnet, finns det föroreningar i området kring gruvan?

Går superfin led från Abisko till Sjangeli inga som helst problem på vägen förutom halkiga spänger vid blött väder. Den där transportvägen har jag dålig koll på men kan tänka mig att det är fyrhjulingsmotorvägen som går Till Abiskojaure och fortsätter till stugområdet några km söder om Abiskojaure. Betydligt trevligare att vandra efter jokken istället.

Aldrig hört eller läst att det ska vara några problem med vattnet. Gruvdriften har ju skett med så primitiva metoder och i så liten skala att det nog inte blivit några större föroreningar.

Själv tyckte jag Sjangeli var riktigt häftigt och kommer garanterat knalla dit fler gånger.

Tack, vad skönt att höra detta! :)

Ang. vattnet så hade jag Nasafjälls silvergruva (från 1600-talet) i bakhuvudet, där föroreningarna gjort vattnet odrickbart, men där är det tydligt skyltat så jag får väl utgå från att det hade framgått om situationen varit liknande vid Sjangeli.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
Norris Telefonlinje Abisko-Sjangeli Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg