Självurklippning

Som de flesta av er säkert vet finns en liten risk att repet klipper ur sig självt från en mellansäkring vid fall. Vissa klättrare vänder därför ibland upp-och-ned på karbinen som repet löper genom. Är det någon som känner till för- och nackdelar med denna åtgärd? Jag har aldrig sett det rekommenderas i något instruktionsblad. Istället brukar man ju rekommendera att man klipper i repet så att kortslingan inte vrider sig, samt att man ser till att grinden hamnar vänd ifrån ev. traversriktning. Har kanske någon utredning visat att det senare är bättre?

Nyfiken

repet klipper inte ur

Efter mycket testande här hemma kom jag fram till att det inte borde bli någon större skillnad hurvida karbinen är vänd upp och ner eller inte, visst lite säkrare kanske det blir eftersom grinden då kommer öppnas uppe istället för nere men samtdigt känns det ju som att det blir bökigare att klippa.
Så länge karbinen inte vrider sig ett halvt varv kommer repet inte klippa ur om det går innifrån och ut genom karbinen som det bör. (se valfri intruktionsbok, svårt att förklara)

Den som är orolig kan ju använda kortare slingor (där det går) typ 9 eller 11 cm som inte kan vrida sig lika lätt som längre.

Man kan ju även klippa åt olika håll, i andra änden, dvs var annan bult/säkring med grinden åt höger och varanann åt vänster om man skall rakt upp.
Jag håller med dig ang traversering.

Självurklipp

Jag kör alltid med grindöppningen uppåt, men jag har (liksom
Christian) aldrig sett nån bok/instruktionsblad/tillverkarråd som
diskuterar detta.
Erik är dock alldeles rätt i att självurklippning inte kan hända Så
LÄNGE KARBINEN INTE VRIDER SIG! Eriks förslag om att använda
korta slingor för att förhindra att karbinen vrider sig kanske funkar på
sportrutter där säkringar utgörs av en rak och välordnad rad av
bultar. 'Min' favoritklippa har inga bultar, så jag behöver förlänga
slingorna till de flesta säkringarna till 30cm eller ibland 60cm för att
undvika ofantligt repdrag och minska risken att säkringar 'lyfts ur'
sina placeringar pga skarpa vinklar i repet (vilket i sig är betydligt
viktigare än att undvika den lilla risken att självurklippa!). Med så
långa slingor så är det sällsynt att karbinen INTE vrider sig.
Med förutsättningen att karbinen är ett halvt varv vriden, så har jag
sett en annan persons 'hemtest' som sa att han kunde orsaka
självurklippning i 30% av testerna om grinden var nedåt men inga
problem som helst när grinden var uppåt.
Nästa fråga som kanske kommer upp är: är självurklippning nåt som
kan hända i verkligheten eller är det nåt teoretiskt påhitt av nån som
gjort lite hemtest hemma i köket? Svaret är: Ja det händer. En polare
till mig druttade ner en gång. Den översta säkringen trillade ur och
den näst översta gjorde ett självurklipp. Tur i oturen, så var kilen
som satt i den övre säkringen större än hålet i en karbin, så den
fastnade i karbinen på den näst översta säkringen.

-P

Det är framför allt på karbiner med en böjd grind som man bör vända så grinden är uppåt.
Själv så vänder jag alltid grinden. Varför? för att man tar bort ett moment som kan gå fel och det är mycket det som det handlar om. Ha så lite moment som kan gå fel som möjligt för då är säkerheten så hög som möjligt.

Vibrationer - eller?

Jag vet inte så mycket om det här problemet, utöver det jag läst i typ Climbing. Några av inläggen nämner diverse hemmatest osv, men jag saknar någon som sett en mer officiell slutsats.

De artiklarna jag läst säger att det visat sig vid höghastighetsfilmning att det händer att repet klipper ut pga VIBRATIONER som gör att grinden öppnar sig. Förutom att använda skruvisar, så skall wiregate minska vibrationsrisken.

Ingen av de artiklar jag hittat nämner något om att vända grinden uppåt. Det med att förhindra att karbinen vrider sig har jag fattat mest beror på att undvika att klippan i sig öppnar karbinen (vilket har med något helt annat att göra).

Någon som vet mer?

Intressant

hmmm, verkar som att mina Climbing Technology-karbiner med stenård wiregrind är bra i allfall. Från början tyckte jag att de var svårarbetade pga den styva grinden, men efter att ha läst det här är jag mer nöjd med dom än tidigare.

Wiregrind!

Av samma anledning använder jag wiregrind. Ett enkelt test HEMMA kan visa; 1. Fatta karbinen i långsidan med grinden uppåt. 2.Ta ett grepp med tumme samt pekfinger i "slingänden". 3.Slå mot handflatan.

Efter att ha genomfört detta sk. hemmatest kan man konstatera att endast genom att slå karbinnen mot handflatan kan öppna grinden, medans wiregrinden pga. sin vikt inte öppnar sej. Lycka till och var försiktiga, hemmatest kan sluta illa!

Klippning!

Jag har tagit del av detta forum under en stund. Jag har således bestämt mig för att dela med mig av min kunskap inom området. Jag använder sedan många år tillbaka dubbla karbiner i slingan med grindarna vända mot varandra. Detta är enligt mig ett kanontips. Dock lite bökigt att klippa repet i utsatta lägen.

Klättra säkrare nu!

Hälsningar Jaketoad

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg