Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund

Okej! Nu är det dags för nytt tält, som huvudsakligen ska innehålla mig själv, fru, och vår schäfer (som idag är 5 mån men hon blir ju snabbt större). Naturligtvis har jag förutom googling även suttit och grävt runt i gamla trådar här på Utsidan halva dagen så helt oinformerad är jag inte, men jag skulle ändå uppskatta om någon tältexpert med lite erfarenhet ville delge sina åsikter och synpunkter.

Saken är den att vi bor i kustmiljö och är regelbundet ute med båten från sena våren fram till en bra bit in på hösten, därför är det främst på små havsöar som det oftast är aktuellt att övernatta (även om vi förstås från och till kommer att häcka i skog och annat på fastlandet också). Här på ostkusten ovanför Gävle består de flesta öar av extremt lite sandig/jordig mark och väldigt mycket hårda klippor, och därför har så få tältpinnar/linor som möjligt en väldigt hög prioritet vid köpet. Slutsatsen vi kommit fram till är att det nog får lov att bli ett självstagande kupoltält, även om jag förstått av andra trådar att det ju kan funka hyfsat med tunnel på klippor också.

Nu till mina frågor. Just nu känns spontant det bästa alternativet som Exped Orion Extreme. Till två pers verkar det ju vara rymligt och bra, men kommer det att funka till fullstor hund också? Med 120 cm bredd tänker jag mig att hon bör få plats hyfsat mellan / nedanför våra ben men har bara praktisk erfarenhet av detta i tält med 150 cm bredd hittills (vilket var mycket rymligt) och som sagt, hon blir ju inte mindre med tiden.

Sen känns också priset på 5-6000 lite i överkant för våra behov, då vi sannolikt inte kommer att använda det till några långvandringar i fjällen eller liknande (men det ska ju inte direkt brukas på campingplats heller). Kanske kan man hitta samma funktion som Orion Extreme i någorlunda jämförbar kvalitet men till lägre pris?

I övrigt är jag bara intresserad av allmänna åsikter kring tältet ifråga, eller gärna nåt annat liknande kupoltält om nån har nåt att rekommendera. Hur funkar ventilationen under heta sommardagar med gassande sol t.ex? Och går tältet någorlunda lätt att sätta upp även ensam (tänker på att det har 3 bågar och har läst att man i vissa fall måste i med alla bågar "samtidigt" (?) på kupoltält)? Hur pass mycket slits botten på klippgrund? Nåt annat man bör tänka på vad gäller hårdare underlag?

Alla möjliga åsikter mottages tacksamt! :)
 

avslutad210712

Gäst
Ett Hilleberg Staika faller direkt pga priset men det är ett tält som jag använt mycket med två personer och en hund i fotänden. Visserligen en storpudel som är lie mindre än en schäfer men han hade gott om plats så om du jämför storleken på tälten så kan du säkert dra dina egna slutsatser om det räcker för Era behov. Sen beror det såklart också en del på människornas längd om hunden kommer att rymmas.

Staikat har tre bågar och det är absolut inga problem att sätta upp det ensam.
 
Tack för era svar! Tälten ni nämner har jag också sneglat en del på innan jag såg Orion Extreme. Det som jag väl egentligen främst fastnade för med Extreme var den generösa takhöjden på 130 cm (plus stora absider), vilket känns välkommet efter många år i ett anonymt gammalt lågpristält med V-tak och knappt 100 cm till takåsen. Dock så inser jag ju nu att jag kanske stirrat mig lite blind på just takhöjden för Extremet har ju också den klart minsta golvytan av de tre.

Med tanke på hunden vore väl Staikat bästa valet funktionellt sett eftersom det har störst golvyta och även där stora absider, men priset är som sagt i brantaste laget åtminstone så länge jag inte vet ifall jag lyckas lura med mig min bättre hälft på några fjällturer eller liknande.

Nuskut har ju också det en trevlig inner-yta och den lilla absidplatsen får väl vara acceptabel med tanke på det låga priset, men jag tycker ingången ser lite klent (låg, smal) tilltagen ut där? Kanske är det bilden som luras då jag aldrig sett det i verkligheten men det ser nästan lite ut som att det finns risk att man drar hela tältet med sig om man blir nödig mitt i natten och snabbt och yrvaket måste leta sig ut utan att få in de 3768 st myggen som huserar utanför ;)
 
Marmot Nusku

Jag har ett Nusku 2P som är nytt för i år. Har bara testat det på två turer i sommar, men det första intrycket är bra. Tältet är rymligt för två, innermått 220x140, och det borde finnas utrymme för en hund. Det finns två absider, men en är väldigt liten och rymmer i stort sett inte mer än två par kängor. Den andra är tillräcklig för två ryggsäckar och kanske en hund om det blir för varmt i tältet.

Ventilationen fungerade bra och det finns stora möjligheter att variera absidernas och innertältets öppningar med myggnät. Jag upplever iofs att det är så många dragkedjor att det kräver viss tillvänjning innan man hittar rätt. Efter ett tag blir det nog lättare.

Innertältet har bra med förvaringsfack och det finns gott om möjligheter att hänga upp utrustning i taket.

En nackdel som du bör vara medveten om; tältet är visserligen är självstagande men absiderna kräver markpinnar. Det kan vara en nackdel om du skall tälta i ren klippmiljö. HB Allak eller Staika har absider som spänns ut av bågarna. Men eftersom priset hade viss betydelse kanske det går att leva med. På bilden har vi förankrat tältets alla linor eftersom hårdare vind väntade.

En sista kommentar, kanske av mindre vikt men ändå, jag tycker att tältets färger är supersnygga!
 

Bilagor

  • Tältplats vid Sylarna 1.jpg
    Tältplats vid Sylarna 1.jpg
    44.2 KB · Visningar: 2,195
Stort tack för den ingående recensionen av Nusku, det låter ju som att det är hyfsat jämförbart med Staika åtminstone vad gäller den inre sovdelen. Absiderna är ju lite små bara som sagt, och det där med att de kräver pinnar hade jag inte ens reflekterat över. För det mesta går det väl att hitta någon stor sten att ankra med om man inte kan driva ner en pinne just där man tältar men det vore ju klart bättre utan.

Å andra sidan, även om Staikat är 100% fristående så kan det ju blåsa upp snabbt ute på havet så antagligen vill man väl fästa tältet med åtminstone ett par linor där också. Men förmodligen har man väl kanske bättre valmöjligheter med det ändå eftersom det inte måste fästas precis just där absiden slutar.

Hrmmm. Det blev svårt det här, förstahandsvalet Orion känns nu nästan ute ur leken, och det ena alternativet är nästan dubbelt så dyrt som det andra... tål att tänka på. Jag får nog försöka hitta tälten uppställda i nån butik och nypa och klämma lite. :)
 
Msr

Glömde ju helt bort MSR...dom har en hel del självstagande tält, visserligen så måste man montera regnskyddet separat...

Bilden är på ett Hubba Hubba (2pers) men dom har många intressanta modeller..



Gå till http://www.moontrail.com/msr_hubbahubba.php

På den sidan har dom massor av tält, olika modeller uppslagna och foton tagna ur alla vinklar och vrår! Kanon sida när man är i tältköpar tankar :)

jag är sugen på att testa deras Mutha Hubba HP.

Men dom är prisvärda, rymliga och bra tresäsongertält!

//A
 

Bilagor

  • inner-pads.jpg
    inner-pads.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,470
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
Erik_T Självstagande 3p tält Bo och sova 7
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
davidvpt Lätt & självstagande tält för 2p? Bo och sova 23
MagArne Helt självstagande 1-manstält Bo och sova 11
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
jamo Lätta självstagande 2-manstält Bo och sova 33
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg