Sittställning

Hej,

har precis byggt en skin-on-frame (http://web.me.com/mans/langert/QAJAQ/QAJAQ.html) och hade väl inte väntat mig nån superkomfort kanske, men jag undrar varför den är så väldigt tröttande för ryggen att paddla den. Jag menar, själva sittställningen skiljer väl sig inte så väldigt mycket jämfört med en "vanlig" kajak. Sitter på en bit liggunderlag, och den enda skillnaden för övrigt är väl att rumpan är på samma nivå som fötterna; på en vanlig kajak har ju vanligtvis sitsen några cm högre. Är det verkligen det som gör skillnaden?

/Måns
 
Ja, det är därför det finns sitsar i kajaken ;)
I ditt fall kan du testa med en packe dynor och se om det blir nån skillnad.

Eller så stretchar du baksidan av låren rejält, dvs. under en lång period, för det är väldigt vanligt att de musklerna är för stela vilket gör det obekvämt att sitta med rumpa och fötter i samma plan.
 
Byggde en av Björn Thomassons stripmodeller (Njord) härom året. Den är också gjord för att sitta med väldigt raka ben. jag har löst det så att jag har gjort ett lågt ryggstöd i styv foam. det börjar ca en dm framför bakre sittbrunnskanten och går ganska rakt upp i början för att sen rundas av bakåt så det blir en mjuk kant när man lutar sig bakåt. På så sätt får man ett gott stöd i svanken, det känns viktigt för en sådan sittställning. Annars tycker jag att det gick fort att vänja sig vid raka eller nästan raka ben.

/ Lars
 
Hela sittställningen blir väldigt annorlunda i en kajak med grönlandsstuk i jämförelse med en vanlig.
Inte bara benen är raka, även bäckenet hamnar/ska hamna i en mer upprätt aggresiv position än i en med sits.
Detta tar några månaders träget övande att lära sig. Innan bäckenet hamnar rätt kommer ryggen ta stryk, så är det bara...
Om jag försöker paddla min gamla kajak som ändå anses vara låg, en Skim, får jag rejält ont i ryggen eftersom bäckenet får en mer bakåtlutad "fåtöljposition".
Något min arma kropp inte är van vid längre. Jag får vackert paddla grönlandskajak med liggunderlagsits i fortsättningen.
Men jag upplever att jag får ut mer kraft ur denna sittställning, så det är ett offer väl värt för mig.

Att hjälpa till att tippa fram bäckenet med ett litet stöd är en bra idé, det gör nog tillvänjningen lättare.

Min sambo plågar sig precis igenom denna process själv, hon har gått från fem minuter i stöten till en timme under sommaren.

Ha en kul höst! =)
 
Mycket fin kajak också!

tack...för tipsen också. Tycker det är lite märkligt attt en upphöjd sits på några få cm skulle kunna göra så mycker, men det är kanske så. Att sätta sig på dynor tror jag inte blir aktuellt, har jobbat hårt för att få ned tyngdpunken genom att sitta direkt på duken mer eller mindre.

Träning då alltså....härligt!

/Måns
 
.. jag har löst det så att jag har gjort ett lågt ryggstöd i styv foam. det börjar ca en dm framför bakre sittbrunnskanten och går ganska rakt upp i början för att sen rundas av bakåt så det blir en mjuk kant när man lutar sig bakåt. På så sätt får man ett gott stöd i svanken,

/ Lars
Ryggstödet på min kajak blåste bort vid transport och nödlösningen blev enligt bilderna nedan (med benägen hjälp av en välvillig bergvärmeinstallatör!)
Ett I 1/2" polyetenrör är inpassat mellan kajakens sidor där den är som bredast och som vaddering är påträtt en mjuk, ej vattenabsorberande isoleringsslang. Nödlösningen fungerar så bra att den har blivit permanent. Isoleringsslangen är dock ömtålig och bör kläs in med tyg el.dyl. för att inte spricka

Obs, Föredrar att posta mindre bilder men bifogar jag en liten bild så blir den förstorad med dålig upplösning. Gör jag något fel?
 

Bilagor

  • Svankstöd.jpg
    Svankstöd.jpg
    134 KB · Visningar: 499
Tack. Jag citerade Lars och vill tillägga att lösningen med ett välformat lågt svankstöd i skum naturligtvis fungerar lika bra
 

Liknande trådar