Sittbrunnsstorlek?

Att först kunna sätta sig i sitsen och sedan stoppa in fötterna och ben i kajaken verkar vara jäkligt smidigt och bra.
Hur stor sittbrunn behöver man för det om man är 183cm?

70cm, 80cm, större?
 
Test005; sa:
Att först kunna sätta sig i sitsen och sedan stoppa in fötterna och ben i kajaken verkar vara jäkligt smidigt och bra.
Jepp! I synnerhet då det är rejält med sjö som spolas upp på landstigningsplatsen.

Jag har en liten sittbrunn och tycker sällan att ovanstående problem vid landstigningsplatsen är något att fundera på. Jag har varit med vid två tillfällen då en stor sittbrunn hade varit att föredra.

Man lär sig trixet att ta sig ner o upp ändå. Det hindrar aldrig mig åtmistone.

Fördelar med liten sittbrunn är att det är lättare att nå grejer framför dig. Vattenflaskan tex, eller för att titta på kartan. Men det funkar ju i stor variant det också, så det är egentligen inte så mycket att orda om.

För mig blev det en liten sittbrunn och jag sitter tokbra i min kajak. Kan både "spänna upp mig" och ta spjärn om det är mycket sjö, men framförallt så kan jag jobba ordentligt med benen (enligt "tävlingsteknik"). Detta har jag inte kunnat i alla havskajaker med stor sittbrunn (de annars förnämliga "vingarna" 'för stabilitet' är i vägen ibland 'för ergonomi').

Men detta ovanstående kan du ju strunta i. Det var ju benlängdsgrejen du funderade på... Jag har inget bra svar, men ett halvbra kanske; jag med mina 184cm gick lätt i och ur Nigel Dennis Kayaks Explorer (alltså med stor sittbrunn). Det var jag himla glad för de gångerna... Det finns säkert något sätt att få tag i den uppgiften om man orkar.

För övrigt så kan man ju köpa en skärgårdskajak (typ VKV) eller en havsracer som har gigantiska sittbrunnar - det finns ju goda skäl till det också.

Patric,
som undrar varför i hela världen jag svarade på detta inlägg. Hrm, det kan ju bero på att jag blev helt perplex av en riktigt god nyhet nyss. Lycka till!
 
Test005; sa:
Att först kunna sätta sig i sitsen och sedan stoppa in fötterna och ben i kajaken verkar vara jäkligt smidigt och bra.
Hur stor sittbrunn behöver man för det om man är 183cm?

70cm, 80cm, större?

Efter debatten om roder vs. skedda så är debatten om sittbrunnens storlek och form en av de vanligare diskussionerna kajakpaddlare emellan.

Som i många andra diskussioner så har Björn Thomasson utförligt behandlat ämnet på sin hemsida.

http://www.thomassondesign.com/doc/kayakdim6.php
 
gorans; Jag är inte ute efter en debatt.
Vet att vissa vill ha stor sittbrunn för lättare i och urstigning, medans andra vill ha liten sittbrunn för bättre kontakt och känsla.

Jag ligger nog i kategorin som vill göra i och urstigning så odramatiskt som möjlig och undrar hur stor sittbrunn jag bör ha för att kunna skicka in benen i kajaken från sittande.
 
På en P65 XP är det lite mittemellanstor sittbrunn. Det är keyholebrunn, och du kan ju kolla på deras hemsida för de exakta måtten.

Jag är 191, och KAN sätta mig på sitsen för att sedan stoppa i ett ben i taget. Det är med minsta möjliga marginal, och sker i någon mån tack vare viss vighet.
 
Några mått

Test005; sa:
gorans; Jag är inte ute efter en debatt.

Jag menade inte att det skulle vara något negativt med en diskussion om sittbrunnens storlek.

Jag ser dock att du är ute efter mått som medger lätt i- och urstigning.

Jag är 179 cm och "måttligt smidig". Sittbrunnen på min Eski 525 är 79 cm medan min Seda Gliders sittbrunn är 84 cm lång. Jag kan utan större problem gå i och ur kajakerna utan att sitta på akterdäck. Det är dock lite svårare att lägga in benen i Glidern då sits och svankstöd sitter längre fram i sittbrunnen.
 
Jag är 186 och klarar det i min Seagull Offshore (har inte koll på sittbrunsstorleken i centimeter men den är stor).

Tilläggas bör att jag är vig som ett spett ungefär.
 
Hej!

Såg på ett av dina andra inlägg att du funderade på en Arctic Star 570. Den har, tror jag, samma sittbrunnsmått som en Artisan 2000. I den sistnämnda kan jag utan problem sätta mig innan jag drar in benen. Vilket jag tycker är behändigt. Däremot är det skönt med liten sittbrunn när man väl kommit i kajaken. Kanske är det en fråga om hur många strandhugg du kommer göra?

Lycka till med kajakvalet!

/micke
 
Kajakmicke: Är lite inne på Kajak-sports Artisan Millenium och den har 73cm keyhole sittbrunn.
Ska försöka åka till Eurajoki och provsitta.
Jag bor i Åbo så Kajak-sport ligger 'bara' 10 mil härifrån.

Verkar vara en bra kajak enligt många och jag tycker den ser lagom ut för mig.
 
Paddla med tävlingsteknik

I somras provade jag en mängd havskajaker eftersom jag ville köpa en snabbare kajak än min VKV Seagull Offshore. Den skulle ha stor sittbrunnsöppning för att göra det enkelt att gå i och ur vid strandhugg.

På de flesta kajaker jag provade satt vingarna "braces" ivägen för en ergonomisk riktig sittställning. Den kajak jag till slut köpte var en Cobolt Origo som har tillräckligt stor sittbrunn för i och urstigning samt plats för knäna vid "tävlingsteknik". Samtidigt medger vingarna bra stöd vid behov - stöttning, roll etc...

Origos sittbrunn är hela 97 cm, men endast 82 cm räknat från bakkant på sitsen. Det är således en hel del luft bakom sitsen som medger bakåtlutning vid roll.

Seagulls sittbrunn är 96 cm och eftersom sitsen är flyttbar kan du själv bestämma hur långt fram du vill sitta.

Hälsningar
Peter
 
Svar

Det är förvisso inte Millennium jag paddlat, utan som sagt en 2000, av något äldre modell. Den hade en vanlig, mellanstor sittbrunn, tror jag. Men med keyholebrunn lär inte bli några som helst problem att komma i.

Keyhole är dock ingen personlig favorit. Jag tycker man blir lite låst i sittställningen, eftersom man man måste ha benen ute i sidan.

Själv kör jag med liten sittbrunn - lite knepigt att komma i i inlärningsfasen - men det känns väldigt tryggt i busväder, och ger stor rörelsefrihet. Och inga problem att komma ur om man skulle gå runt. Fastnar man beror det snarare på kapellet - ett tajt, t ex i neopren, kan vara knepigt att få loss upp och ner.

/micke
 
80 cm räcker säkert

Jag är 192,5 cm med långa ben och kan sätta mig först och ta in benen sedan med en sittbrunnslängd på 80 cm.

Rekommenderar stor sittbrunnsöppning i fall man paddlar där skärgården är så intressant att man också vill ta i land ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjögurkan Sittbrunnsstorlek Paddling allmänt 2

Liknande trådar