Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag?

Jag undrar om någon har erfarenhet av att göra Skierffe som dagstur med start och mål i Sitojaure? Båten lär ankomma till Svinnje vid 8.15 på morgonen och sedan ska man vara på plats för eftermiddagsturen tillbaka vid 16.45, avgång 17.15. Det ger mig 8,5h att avverka ca 26km och ca 600 höjdmeter.

I mina ögon är det fullt rimligt men jag är inte säker på hur tuff terräng det är? Har ni tips på bästa genvägen mot Skierffe från Kungsleden norrifrån? Turen kommer endast genomföras om det är fint väder.

Jag har gjort liknande sträcka med fler höjdmeter förra året men jag är sämre förberedd fysiskt i år och den gången behövde jag inte passa en båttid på eftermiddagen vilket jag är rädd kommer förta njutningen lite, den där lilla oron hela dagen att man måste hinna tillbaka. Jag har tidigare erfarenhet av fjällöpning (inte aktuellt denna gång) och trivs med lätt packning för att kunna röra mig snabbare och längre. Jag vet att detta "stressade" upplägg inte tilltalar alla, att många anser att lägre tempo är en stor del av njutningen. Jag håller med om det i vissa sammanhang men den här turen är tidsbegränsad och jag gillar att utmana mig med lite längre sträckor för att hinna se så mycket som möjligt 🗻 Jag hade inte varit orolig om det inte vore för att båten går redan vid 17 vilket förkortar tiden som går att nyttja. Jag kommer inte att ha med mig något tält så att missa båten är absolut inget alternativ utan jag behöver har lite marginal.
 
Det borde vara fullt möjligt om du går med lätt packning och pinnar på lite. Jag har genat som på bilden och det är lättgången hedmark mest av vägen utan några svårigheter.
1723808840517.png
 
Visst är det möjligt. Jag gick sträckan i somras, men stigningen upp på platån efter Svinnje och sen upp på Skierfe blir tufft på en dag. Utsikten från Skierfe är ju heller inget man vill skynda sig förbi.
Genomförbart, men inget jag skulle rekommendera. Men du verkar ju själv vara medveten om att det blir tajt om tid.
 
Senast ändrad:
Det borde vara fullt möjligt om du går med lätt packning och pinnar på lite. Jag har genat som på bilden och det är lättgången hedmark mest av vägen utan några svårigheter.
Visa bilaga 45035
Skulle säga att det går att gena betydligt rakare från kungsleden. mot de två sjöarna på väg förbi Doaresoajvve. Gick där i somras, extremt lättgånget fram till sadelpasset söder om sjöarna från Kungsleden där man kommer upp på högplatån.
Från sadelpasset var det relativt lätt att skråa längs höjdkurvorna fram till stigen markerad på kartan.
 
Skulle säga att det går att gena betydligt rakare från kungsleden. mot de två sjöarna på väg förbi Doaresoajvve. Gick där i somras, extremt lättgånget fram till sadelpasset söder om sjöarna från Kungsleden där man kommer upp på högplatån.
Från sadelpasset var det relativt lätt att skråa längs höjdkurvorna fram till stigen markerad på kartan.
Hel rätt, det går säkert att gå som du skriver. Vi valde dock att gå som jag ritat (vi var på väg mot Svinje) inte minst för att få utsikterna. Man kan ju välja att gå en väg dit och den andra tillbaka så får man lite nya vyer:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjälltagen Sitojaure - Rinim Fjällvandring 0
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
Lars_Hedegaard Rute over fjeldene mellem Sitojaure og Pietsaure Fjällvandring 5
eyck Sitojaure nordöstra strand Fjällvandring 1
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
JPE Båtskjuts på Sitojaure Fjällvandring 13
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
Evajar Båt på Sitojaure Fjällvandring 5
HansLöfgren Sarek Kuropaks sameviste Sitojaure Fjällvandring 0
luffsarbjörn Båttider Sitojaure Fjällvandring 13
kollebolle Sitojaure på skidor Fjällvandring 6
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
avslut1008 Båten på Sitojaure Fjällvandring 4
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
GustavOh Båtskjuts på sitojaure - tider mm. Fjällvandring 3
pasta Rinimstugan-Saltoluokta (över fjället NO om Sitojaure) Fjällvandring 9
pal2 Rinim - Sitojaure ?? Fjällvandring 4
Almgren Båten Sitojaure till Rinim Fjällvandring 5
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
stigletaren Sarek Basstavagge - Skierffe Fjällvandring 4
Christoffer_123 Skierffe? Bassoajvve? Pårek? Fjällvandring 1
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
hepar Saltoluokta - Skierffe Fjällvandring 1

Liknande trådar