Sista sommaren?

Börjar fundera så smått på vad som kan bli min sista friluftssommar. 2023 gjorde jag min senaste låglandsvandring, 3 dagar i Tiveden. Förra sommaren avbröt jag en tur i Bergslagen p g a terränghinder, och en i Kolmården p g a artrosen i knäna. Det blev 6 tvådagarsutlykter på cykel med övernattning, varav en natten till min 80-årsdag, samt två flerdagarsturer. I mars lär jag veta om mitt balanssystem är helt återställt efter vestibularisneurit i december (hemskt, rekommenderas inte).

Jag har tittat tillbaka lite på trakten kring Malexander där jag en gång (på vandring) övernattat nära ett vindskydd på Östgötaleden. På annat forum har jag sett bilder från St Bosagölen, och undrar om marken är bra för tält, om vattnet är lätt att nå, om de är lätt att nå platsen med cykel (i värsta fall kan jag väl leda den några meter).

En sjl som ser lockande ut är Ösra LÄgern i Ydre, samma frågor där, bra lägerpatser? tillgängligheten?

Det kan bli fler frågor...

Jag sager detta utan att veta exakt hur du kanner dig. Det vet du bast sjalv.
Hursomhelst dock, kanske en trehjuling trehjuling kan vara ett alternativ. Dessvarre ar de ganska dyra, eller tom valdigt dyra.

Lycka till, och aven om det kanns tungt for dg sa hoppas jag att jag ocksa kan vara lika aktiv som du nar jag ar i din alder.

Är balansen ett problem finns trehjuliga liggcyklar. Man kan välja mellan två hjul fram (s.k. Tadpole-design) eller två hjul bak.!Den svenska marknaden för liggcyklar är inte gigantisk, men betydligt större begagnat-utbud finns i Nederländerna och i Tyskland.

Rätt skönt att bara ta bilen till lämpligt ställe och hänga däromkring ett tag. Det brukar jag göra om jag vill ut men inte orkar cykla eller vandra. Antingen går jag nån kortare sträcka från bilen med ryggsäcken eller så gör jag nån form av läger runt om och sover i bilen. Det är trevligt och bekvämt. Inte campingplatser dock, för de är sällan trevliga.

Min fråga gällde förhållandena vid nägra tänkta utflyktsmål men svaren blev istället råd om ex.vis balans.
Om denna är jag lite osäker. Jag har inga problem i min vardag, men på min fysio låter det som att jag ändå kan vänta nedsatt förmåga ett tag framåt. Jag klarade inte Romberg på sjukhuset men klarar det hyfsat hemma (fötterna tätt ihop, slutna ögon, räknar till 100, då har jag säkert stått i en minut), dock med en del rörelse. Enbensstående går ungefär lika dåligt, och med mycket varierande framgång, som före sjukdomen (jag låg 4 nätter på sjukhus) -- det kan gå när jag får in den rätta utgångsställningen, åtmintone på vänster ben som är minst drabbat av artros.

För knäna är frågan hur pass långt jag kan gå, och med hurdan börda. Jag tänker långsamt pröva mig fram, progressivt. Idag gick jag 1 mil, dock utan packning (och utan stavar). Samtidigt försöker jag skärpa min träning; bl a har min fysio visat hur jag hittar bätttre djup i benböj. P g a dåliga armar (höger arm speciellt) kan jag inte lyfta mycket över huvudet, men jag kan lägga till vikt i en ryggsäck).

Om det inte blir vinterväglag hoppas jag redan inom några dagar känna mig för på min cykel.

Så siktet är nu inställt på någon form av friluftsliv, helst med flera utenätter. Mitt fysiska läge i, säg, slutet av april får avgöra arten av uteliv (cykling, vandring, etc.) och ambitionsnivån.

PS1: inte alla känner till, tydligen, att jag saknar både bil och körkort.

PS2: den som vill få en uppfattning om vad vestibularisneurit innebär innebär kan kolla senaste numret av Runner's World

Ge inte upp, eller sluta helt. Släpp den tanken och behåll ambitionen att övernatta med etappmål.

Vill du undvika allt för kuperad terräng, ha god tillgänglighet till kommunikationer och affärer/restauranger rekomenderar jag valfri sträckning utmed Göta kanal.

Du gav inte upp om mig på linjär algebra i början av 2000 talet och det brev rätt bra till slut 😀👌

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango P1-programmet Cykla åter sommaren 2019 Landsvägscykling 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg