Sista checklistan!

Tjena!

För egen del så bär det av mot Kina, med rejäla utsvävningar i vägval, om lite mindre än en månad. Har ordnat med i princip allt när det kommer till utrustning, lite småsaker som finns kvar dock. Exempelvis skor :)

Men jag käner inte att jag är helt på det fulla med byråkratin som måste ordnas med. Jag har egentligen bara hämtat ut ett nytt pass, hehe.

Det finns ju lite saker som man borde ordna med redan i Sverige för att inte komplicera till saker och ting när man ansöker om visum och så. Tänkte ansöka om visum till Iran i Turkiet efter tips från forumsmedlemmar. Pakistanskt och Indiskt visum går kanske att ordna i Turkiet det med?

Hur som haver, en checklista över byråkratiska saker som man borde ta med sig inför visumansökan, gränsövergång till Australien, förhör av gerillaledare etc. vore guld känner jag.

* Pass
* Papperskopia på pass
* Födelsebevis
* Passfoton

What else?
 
USD + EURO, du kan aldrig veta vilken valuta man ska betala med när du söker visum...

Just det, det är en bra grej du sade där. Kan smita in en fråga här lite OT. Hur löser man smidigast valutaväxlingen. I Europa är det ju rätt smidigt kan jag tänka mig med ställen som Forex lite överallt och där Visa-kort fungerar.
Svarta marknaden för valuta? Hur raggar man upp en sådan valuta-kurir och stödjer skattesmitare? :)
 
Din sista fråga angående köpa pengar...

de är på orten och kan tricken, även gentemot dig som inte ens kan kommunicera med ordningsmakten.....
Har råkat ut för skojare, som inte alltid fått det skojigt, i de flesta länder och storstäder.....
Håll i slantarna!
Gammal djungelordspråk....
 
Just det, det är en bra grej du sade där. Kan smita in en fråga här lite OT. Hur löser man smidigast valutaväxlingen. I Europa är det ju rätt smidigt kan jag tänka mig med ställen som Forex lite överallt och där Visa-kort fungerar.
Svarta marknaden för valuta? Hur raggar man upp en sådan valuta-kurir och stödjer skattesmitare? :)

Det enklaste är att inte växla pengar utan använda VISA-kortet direkt i bankomaterna... Då får man ut sedlar i landets valuta. Fungerar i de flesta länder. Bra att ha med sig en del kontanter i EURO och USD om det inte fungerar att ta ut pengar ur bankomater. Bankomaterna i Iran gillar inte svenska bankkort...

Annars kan du växla svart eller på växelkontor i den flesta städer du kommer att passera

/Stellan
 
Forex har ett special kort som man kan ha utomlands om man inte vill använda sitt vanliga. Det kortet laddar man med pengar så om det blir skimmat så förlorar man inte mer än vad som för tillfället fanns på kortet, alltid bra att ha två kort också om du måste spärra det ena vid en stöld så kan du ta fram ett backup som du förvarat på en annan plats.

http://www.forex.se/sv/Kort/Global-Cash/
 
Har två konton. För över så mycket jag behöver för stunden till det som är kopplat till kortet för att undvika att kontot rensas helt om det skulle bli så olyckligt :)

Några fler saker som ni själva skulle bocka av på checklistan?
 
Hur mycket pengar i den lokala valutan och/eller EURO/USD är brukligt att bära med sig?
Varierar ju såklart beroende på hur länge man är i landet o.s.v.
Men i runda slängar?
 
Så hur tung är er packning?
Min blev lite tyngre än jag hade planerat.. provcyklade nu precis och det gick ju med lite träning, men jag tror att jag får ta och lätta lite på bagaget allt eftersom. Lite för mycket kläder, lite för mycket mat och så.

Har aldrig cyklat med lowriders förut, det var ju något jag får vänja mig vid :)
 
Enklare

blir det om du accepterar att handla längs vägen.......finns det folk finns det någon form av butik....och driksvatten.....
Sämsta butiken jag besökt hade CocaCola och salt.....så där skulle man handlat i byn före....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2

Liknande trådar