Sissipuukko M.07

Eftersom produktionen på det mesta verkar skilja sig lite från år till år, är det någon som har någon info om att man inte borde köpa Sissipuukko M.07 just nu?

Jag är en sådan där kille som klyver ved med min kniv och Sissipuukko M.07 som har en bladbredd på 26 mm och tjocklek på 5 mm borde ju klara det fint?

Tidigare kört ned vanlig Mora allroundkniv men lite sugen på att byta upp mig lite i kvalité.
 
Visserligen kan det skilja lite på de olika årgångarna men detta har snarare med en planerad justering att göra än med brist på konsekvens.
De flesta tillverkare har mycket bra koll på det där med värmebehandling och övrigt utförande. Jag är därför mycket tveksam till att du man kan känna någon som helst skillnad på de olika årgångarna av Sissipuukkon i samband med praktiskt handhavande.
Visst klarar den att klyva. Dess storebror M95 är dock effektivare på det området, tack vare det längre bladet.

~Paul~
 
Jag gillar att M.07 är lite bredare i bladet och har en något brantare rundning vid spetsen. Jag inbillar mig att den därmed tål lite tuffare tag än M.95.

Överlevnadsskolan har också av någon anledning (kanske samma?) valt att rekommenera M.07 som jag förstått det.

I övrigt skiljer ju bara 7 gram knivarna imellan så där är det ju egalt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar