Singlespeed

Hejsan!
Har plockat bort mina växlar på min mtb och skall göra om den till en singlespeed. Har ersatt drevkassetten med ett bmx-drev och skall byta vevparti fram till ett med lösa klingor. På mitt nuvarande sitter allt ihop. På det nya jag köper tänker jag plocka bort det två minsta klingorna och bara ha det största (42t) kvar. Har läst en hel del om detta på nätet och sett att cykeltillverkare t.om. börjat tillverka mtb cyklar med endast en växel. Tycker att detta verkar perfekt som vintercykel då man slipper justera växlar och tvätta hela tiden. Ngn som har erfarenhet av singlespeed och ev. byggt en egen?
/bb
 
Utvecklingen går med stora steg fram och tillbaka

Jag körde "singlespeed" fram till 1971. Sedan har jag alltid haft växlar utom när armén tvingade mig köra singlespeed igen. Jag förstår inte tjusningen. Skaffa en cykel med navväxel om du vill ha en vintercykel.
 
speed

Singlespeed är enormt stort i t.ex. UK, nästan så att det redan nått sin topp och är påväg ner igen.

Antagligen är det hela en reaktion på den prylfixering som råder inom mtb-sporten.

Flera stora tillverkare har singlespeeds på sortimentet, t.ex. Cannondale (1FG) och Kona (Unit).

jonas@happymtb.org
 
visserligen bra med "revolution" mot prylfixering men hela poängen med mountainbike är ju att kunna välja växel passande för terräng och lutning etc.
det får man aldrig helt bra med en-petare...
 
singlespeed

Jag håller med till 95% iallafall :)

Jag har kört lite singlespeed, helstelt, och jämfört med min vanliga heldämpade sworks enduro så var skillnaden radikal.

Till en början var det "alltid fel växel", mot slutet lärde jag mig att anpassa farten efter den utväxlingen som fanns tillgänglig. Inte alltid helt enkelt, speciellt inte när det blev tekniskt och helt odämpat både fram och bak.

Inget för mig, men få cyklar är lika snygga som singlespeeds.

jonas@happymtb.org
 
Tror inte du man ska tro att en singelspeed är underhålls fri. Visst får man lite mindre att hålla efter och en lite tåligare kedja men även denna kedja behöver underhåll.
Förstår om man bygger om en äldre cykel men ej om man som i England ser singelspeeds med som säkerligen kostar över 30 000 kr (titan ram, skivbromsar och monster dämpare). Själv gillar jag konceptet men efter två år med singelspeed som cykla till jobbet cykel sa mina knän ifrån. Vill man ha en cykel som fungerar bra under vinter halvåret rekommenderar jag att se till och få tag på en med sjudelat växelsystem vilket är mycket mindre känsligt mot snö och is samt att tillgången på billiga slitdelar är god.

-Åke.
 
Modeord...

Många modeord blir det... "singlespeed"... dvs en oväxlad (enväxlad) cykel, alltså en helt vanlig cykel. Varför kalla det singlespeed... Precis som "trailrunning", "freediving" etc... Visst låter det ballare att trailrunna än att sticka ut i skogen och springa lite... men ändå :)

Och till sakfrågan... en mtb precis som vilken racer etc som helst har växlar av en orsak, dvs kunna anpassa utväxlingen efter behov... Att köra "singlespeed" verkar mest vara en märklig retrotrend bland andra... inte vinner man något faktiskt på det? (Mindre underhåll... visst, men inte fasen lyckas man med några stordåd i vinterskogen med en enväxlad hoj...)

mvh
Niklas
 
Hej Stenkul!
Visst är det spännande med "enpetare" - har själv kört singlespeed sedan ett bra tag, tills cykeln tyvärr blev stulen... Jag kan bara önska Dig lycka till med hojen och välkommen in i klubben!
MVH /Jumjum
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duddle Bygga singlespeed Mountainbike 15
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
avslutatmedlemskap150217 singlespeed Mountainbike 7

Liknande trådar