singlespeed

Hej

Kan någon förklara det här med singlespeed för mig. Jag känner mig själv lite lockad av att bygga om cykeln, just för enkelheten. Men hur fungerar det i praktiken? Trögt som attan när det går långsamt och alldeles för lätt när det går fort..eller?

/Mats
 
Singlespeed!

Jag byggde om en gammal mtb till singlespeed vilket gick relativt enkelt. I stort sett handlade det bara om att slänga av växlar och två klingor fram.

Vad som dock är lite värre är att få kedjespänning bak samt att bygga om bakhjulet så att det endast blir ett drev där bak.

Kedjespänningen kan man ordna genom att köpa speciella kedjespännare för singlespeed, DH etc. Billigast är dock att låta växelföraren sitta kvar bak vilket fungerar bra om man bara ställer in den ordentligt.

Bakhjulet byggde jag om genom att först plocka av kasseten och sedan dela den. Sedan plockade jag ut ett lämpligt drev (efter tycke och smak) och satte på detta. Detta enkla drev låste jag sedan med de plastringar som sitter i kasseten mellan dreven (dock behövs det ringar från två drev).

Gällande hastigheten sedan så visst går det saktare. Men just enkelheten äv värd förlusten av hastighet. Att man sedan helt kan koncentrera sig på cyklandet och inte bekymra sig med växlande, eller än värre växelkrångel, är också en bonus.

MVH
/mathias
 
Varför bygga om när man kan köpa en beganad armehoj eller liknande, inga onödiaga växlar där.
Kronans cykel heter väl dessutom TGAC (TerängGåendeAttackCykel) på äkta obegriplig armeförkortningssvenska.
Det är väl en riktig MTB det.

/Stefan
 
Växlar

Moderna växlar är kanon. Väger lite och är (relativt) lättskötta. Att inte använda sig av växlar och cykla i skogen är som att knulla stående i en kanot. Dvs att göra något på det absolut jobbigaste sättet.
 
Re: Växlar

2190; sa:
Moderna växlar är kanon. Väger lite och är (relativt) lättskötta. Att inte använda sig av växlar och cykla i skogen är som att knulla stående i en kanot. Dvs att göra något på det absolut jobbigaste sättet.

Att växlar, även moderna sådana, krånglar är ett faktum (men det är ju klart beroende av var och hur man cyklar). Om inte på grund av att man kör hårt så i alla fall på grund av kyla, väta etc.

Men det är ju bara att gratulera om du sluppit sådana problem

Singlespeed handlar i lika hög grad om en rekation mot prylhysterin. Alltså "back to basics".

Till yttermera visso vill jag också framhålla att sex i kanot är nog inte så dumt det heller.

MVH
/mathias
 
Sex i kanot

Ja, allt måste ju provas. Och visst känner jag att det skulle vara skönt med en lättservad cykel. Men för min del så hade jag ett tioårigt uppehåll i cyklandet sedan min landsvägshoj stals cirka i mitten av 80-talet och och vad som fick mig att börja cykla igen var att jag provade en MTB, hur kul det var att komma fram överallt och hur bra växlarna fungerade. Så för mig är MTB synonymt med många växlar. Men för att skryta lite: Jag har provat singlespeed. 1976 byggde min lillebror och jag om en gammal Crescent så den fick 1:1 utväxling och satte på feta däck. Den cykeln klättrade! Men vi hade inget annat, hade det legat en bakväxel skräpandes hade vi nog svetsat dit ett växelöra och slängt på den oxå.
Just svetsfogarna var annars den cykelns svaga punkt. Kombinerat med min brors annorlunda idéer om ramgeometri
ledde det snabbt till skrothögen. 12-åringar ska inte svetsa!
 
Kanoter

Håller med dig om att MTB är starkt förknippat med många växlar och 21 växlar är att föredra framför en.

Dock kan jag ibland tröttna på växlar och annan krånglande teknik när det emellanåt inte fungerar.

Var det efter dina äventyr med svetsen och Crecsenten som du övergick till kanoter. ;)

MVH
/mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duddle Bygga singlespeed Mountainbike 15
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
stenkul Singlespeed Mountainbike 9

Liknande trådar