Singivagge silverfallet

Kan någon beskriva hur man hittar rätt rösmarkering ner för Silverfallet från Singivagge. Som jag har förstått så ska det finnas en möjlig stig nerför utan alltför stor risk att rasa ner i jokken. Vissa säger att vägen ner är mycket olämplig med packning andra säger att det är fullt möjligt.
Hur är svårighetsgraden i jämförelse med typ trepassleden.
 
Bra väder, inga stora problem.
Regn, dvs halt, jag skulle fundera både en och två gånger.

Gick där för säkert 15 år sen, i SOL, hade inga problem alls att hitta.
Jag har dock inga anlag för tex svindel och hyfsad balans.
 
Läs Grundsten

Jag gick den vägen för drygt en vecka sedan. Jag rekade först utan packning för att slippa vara osäker när jag hade packning, kändes bra. När man kommer fram till första forsen skriver Grundsten att stigen håller höjd, jag skulle nog säga att den tar höjd. Man ska ha gott om tid och vädret ska vara bra. När man ska ned för branten är det viktigt att reka ordentligt. Jag gick rätt långt ut mot Duolbagorni och fick en ganska fin resa ned. För säkerhets skull släppte jag vid två tillfällen ned ryggan före mig, i ett rep.

Det är otroligt vackert. Jag skrev i min resedagbok att det var som Karmanjaka, fast utan Tengil och Katla, fast det är kanske för att jag precis läst Br Lejonhjärta med min dotter :)
 
Gick upp där 2010 i fint väder, inte den trevligaste plats som jag varit på, var försiktig om du går ner. Grundsten skriver "passagen är mycket krävande, särskilt med långfärdspackning, och i synnerhet vid regnig väderlek".
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg