• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Singelträff, Söderåsen 20-21 Januari.

Välkomna till singelträff på Söderåsen!
Vilka är välkomna: Alla singlar som är friluftsintresserade! Kom från hela landet!

Upplägg:
Lördag: Samling på parkeringen, Liagården klockan: 11:00 Om någon kommer senare kan vi träffas i Dahlbergsstugan!

Vi går från parkeringen till Dahlbergsstugan. Det är en stor och mysig stuga med möjlighet för avgränsning för att öka mysfaktorn. Ett 40-tal bäddar utan madrass finns. Jag har fotogenlykta som vi kan ta med. Där finns gott om plats till matlagning och umgänge på kvällen. Ved, grillplatser och öppen spis finns. Veden är dock ingen garanti så vi kanske ska ta med oss några klabbar var?

På Lördagen kan vi även ta en dagstur, till exempel till Odensjön.

Vi sover i samma stuga för att på Söndagsmorgonen gå skåneleden till Kopparhatten och tillbaka till Liagården. Denna vandring är mycket naturskön!

Mer information om åsen:
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/
Karta:
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/pix/storkart.gif

Ta med: 1.5 liters rendiskad PET flaska för drickvatten. (Sist jag var i Dahlbersstugan var pumpen sönder). Stugan kan vara kall. Ta med bra sovsäck / kläder.
Kök, osv kan vi få ihop när vi vet hur många vi blir.

Samåkning:
Jag kör min expeditionshusbil från Skillingaryd till Åstorp. Kör sedan Väg 21, senare 13 till Liagården. Kan plocka upp på hela vägen (även i städer/byar nära E-4) samt i Jönköping. Åker från Jönköping 06:00. Kostnad kommer vi överens om, dock max 500:-
Jag har sex platser i min bil.

Vägbeskrivning till Liagården:
Längs väg 13: Mellan Skäralid och Röstånga går serpentinvägen upp. Följ den till en informationsskylt och liten parkering på höger sida.

Väl mött!
Jan Murberger
 
Det låter mycket intressant och jag dyker gjärna upp.

För lite längre vandringar kan man också börja och sluta i Klåveröd / Klåverödssjön.

Mattias
 
Jag är givetvis oxå med, ska bli så kul! Vi får hoppas på bra väder och gott sällskap!! :)

Beroende på hur många vi blir så kan jag köra med vanlig bil från Ljungby oxå. Annars hänger jag gärna med i din Janne.

Vi ses!

Kathrine
 
Låter kul

Detta låter intressant.. Så länge vi blir ett gäng så e jag på..
Så nu får folk börja anmäla sig för fullt...
 
På min bakgård.

Tjena. Ni planerar en träff på vad man kan kalla för min bakgård. Bor bara 15 km därifrån. Det fins numera 2 hus till att bo i, de ligger mellan Skäralid och Odensjön. Dessa ligger något längre från vägen därmed mindre folk. Liagården är förmodligen bebodd alla helger året om av danskar. (Jag dricker vattnet i Skärån och Klövabäcken och har aldrig blivit sjuk). Ibland kommer det en busslast därifrån och då är huset fullt direkt. Min gissning är att leden från Åstorp till Röstånga är Sveriges mest "trafikerade". Jag har varit där julafton, nyårsafton och jodå, det har varit danskar där och tältat även dessa dagar. Söderåsen är helt fantastikt, speciellt på våren då boken precist slår ut. Det finns områden där jag aldrig mött andra vandrare. Har en fantastisk MTB runda på 75 km med 1500 höjdmeter som till 90% går på stigar och skosvägar. Det finns ett fin område i Klövahallar för klättring.
Har sett Lo en gång och förra vintern hittade jag ett Rådjur som var rivit av Lo, det var släpat upp för en rasbrant och gömt bakom ett stort träd.

Om ni får ihop ett gäng hakar jag på.

Stiffe
 
Ugglaröd

Tjena.

Dessa hus ligger så man kan nå dem från parkeringen vid Härsnäs. Parkeringen ligger ca 300 meter från väg 108. Sedan går man rakt upp längs grusvägen, tar vänster längs leden (mot Odensjön) och sedan kommer husen efter ca 500 meter.

Sedan ska det tydligen bli ett hus till, Killahuset. Detta når man direkt från parkeringen vid Skäralid. Man går upp i backen från gula villan som ligger till vänster om parkeringen sedan är det ca 500 meter upp längs "vägen". Jag vet inte om det huset är färdigtrenoverat men jag kan ju kolla i veckan om du vill.



Stiffe
 
Hundskräck/allergi...??

Träffen/Vandringen låter lockande...!! Kan man möjligen släpa med en schäfer, som oxå älskar uteliv?
/ Bo
 
Jag kommer vara med på träffen helgen innan istället så avanmäler intresset för denna helgen för det passar bättre så.

/Kathrine
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Singelträff, Söderåsen 12-14 Januari Träffar 22

Liknande trådar