Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Singelspeed
- Trådstartare blixten18
- Start datum
Det tog inte många sekunder att söka fram den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43779
Nu har jag tröttnat på att greja med växlarna på dirt cykeln och vill byta till singelspeed
Har aldrig förstått hur man kan vilja byta till oväxlad, hur kul är det när man börjar få lite fart ja då är det bara att rulla och vänta tills man har lägre fart och lite motstånd i pedalerna igen.
Och inte att förglömma när man kommer till en brant uppförsbacke jag vid ett visst läge är det bara kliva av och gå och hur kul är det när man istället bara kan växla ned och trampa upp.
Nej min melodi är istället att håll cykeln rengjord och insmord och serva växlarna vid behov eller innan dom börjar att krångla.
/Oförstående (Friluftaren)
Har aldrig förstått hur man kan vilja byta till oväxlad, hur kul är det när man börjar få lite fart ja då är det bara att rulla och vänta tills man har lägre fart och lite motstånd i pedalerna igen.
Och inte att förglömma när man kommer till en brant uppförsbacke jag vid ett visst läge är det bara kliva av och gå och hur kul är det när man istället bara kan växla ned och trampa upp.
Nej min melodi är istället att håll cykeln rengjord och insmord och serva växlarna vid behov eller innan dom börjar att krångla.
/Oförstående (Friluftaren)
Nu har jag tröttnat på att greja med växlarna på dirt cykeln och vill byta till singelspeed
Har aldrig förstått hur man kan vilja byta till oväxlad, hur kul är det när man börjar få lite fart ja då är det bara att rulla och vänta tills man har lägre fart och lite motstånd i pedalerna igen.
Och inte att förglömma när man kommer till en brant uppförsbacke jag vid ett visst läge är det bara kliva av och gå och hur kul är det när man istället bara kan växla ned och trampa upp.
Nej min melodi är istället att håll cykeln rengjord och insmord och serva växlarna vid behov eller innan dom börjar att krångla.
/Oförstående (Friluftaren)
Läs dit eget inlägg igen, delen som är ett citat...
Dirtcykel betyder ungefär "mountainbike som cyklas i grusgrop och hoppas med"
Inga långa uppförsbackar eller högfart körs. Däremot gissar jag att det kraschas en del.
Själv kommer jag nog göra helstel SS av en av mina cyklar. Den ska primärt användas som reservcykel när den heldämpade, växlade är på verkstad. Reservcykeln ska vara så nära underhållsfri som möjligt och billig. Därav helstel SS. Dessutom tror jag det är grymt bra för tekniken att inte alltid ha teknikens hjälp att släta ut stigarna.
Jodå, men man när man byter tillbaka till heldämpat måste lära sig en annan teknik igen. Lite som att köra telemark för att bli bra på slalom.Dessutom tror jag det är grymt bra för tekniken att inte alltid ha teknikens hjälp att släta ut stigarna.
Har aldrig förstått hur man kan vilja byta till oväxlad
Det finns ett antal anledningar men för mig handlar det om att lättare hitta flytet. En oväxlad cykel går tystare (ingen kedja som skramlar), mindre som distraherar.
Med en oväxlad cykel behöver man inte planera sina växlingar (snart kommer den där backen, jag måste växla ner - eller oftare - vilken växel är mest effektiv genom det här tekniska partiet?), mindre som distraherar.
Med mindre som distraherar hamnar iaf. jag lättare i den där härliga känslan att man är ett med stigen.
Bor man sedan i ett ganska platt område, typ Stockholm/Hellas eller Uppsala/Lunsen är det lätt att hitta den optimala utväxlingskompromissen - för en kompromiss är det.
För mig i Ludvika är det inte lika enkelt, ofta får man kliva av och gå, vissa backar får man verkligen slita för att ta sig upp men det ger desto större känsla av att man klarat utmaningen.
En oväxlad cykel utan dämpare är dessutom svårare att cykla på tekniska stigar med, något jag gillar. Jag är helt ointresserad av pulsklocka men desto mer intresserad av att klara stenpartiet utan att sätta ned fötterna. När man klarat nästan alla utmaningar i sin närhet får man göra cykeln "sämre" för att göra cykelglädjen större.
Man blir i början väldigt förvånad hur mycket man klarar att cykla utan växlar och dämpare bara man lär sig utnyttja rörelseenergin för att ta sig över och förbi hinder. Något som verkligen kommer till användning när man sätter sig på den heldämpade cykeln med massa växlar igen.
Singelspeed är ett bra komplement och kan ge tillbaka glädjen och utmaningen till gamla stigar.
När det gäller Dirt (hopp på jordhögar där man sällan trampar), Trial (skutt på bakhjulet mellan hinder) eller Street (hopp och lek i stadens djungel) är SS ofta ett bättre alternativ.
Faktum är att tävlingsreglerna för Trial säger (sa?) att man ska ha växlar men ofta har man mekat dit så små drev som möjligt bredvid det man faktiskt använder, för att spara vikt.
Hälsar,
/Tobbe
Singlespeed är fostrande, helt klart. Man tvingas bli bättre tekniskt och starkare i benen. Särskilt om man kör med andra skogscyklister som använder växlar. Borde inte ha sålt min Kona Unit, saknar den ibland. Underbart att aldrig ha bekymmer med drivlinan.
Nu lär jag jäklas med krånglande drivlina på fullgungaren nåt eller ett par år till, till dess att Shimano eller någon annan presenterar en tåligare och bättre nav-växel än Alfine, som inte kostar lika mycket eller är lika tung som Rohloff..
Dirt vet jag inget om. Men kanske nåt kit härifrån kan funka:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/komponenter/drev/singlespeed/index.html
Nu lär jag jäklas med krånglande drivlina på fullgungaren nåt eller ett par år till, till dess att Shimano eller någon annan presenterar en tåligare och bättre nav-växel än Alfine, som inte kostar lika mycket eller är lika tung som Rohloff..
Dirt vet jag inget om. Men kanske nåt kit härifrån kan funka:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/komponenter/drev/singlespeed/index.html
Single speed. Det är engelska för enväxlat, va?!
Fränt.
Fränt.
Singlespeed är fostrande ... Särskilt om man kör med andra skogscyklister som använder växlar.
Jag tycker det är mer fostrande att försöka haka på ett gäng som kör oväxlat när man själv har växlar. De kommer liksom inte växla ned för att det kommer en backe i vägen, snarare ökar de farten för att ha bekväm kadens när det börjar gå tungt...
Jag tycker det är mer fostrande att försöka haka på ett gäng som kör oväxlat när man själv har växlar. De kommer liksom inte växla ned för att det kommer en backe i vägen, snarare ökar de farten för att ha bekväm kadens när det börjar gå tungt...
Av de två inläggen ovan drar jag slutsatsen att om NÅGON i en grupp kör SS så är det fostrande för alla(?)...
Skämt åsido. En intressant grej som händer när jag, som kör med växlar, cyklar med någon eller några som kör SS är att jag själv inte växlar så mycket.
Ganska snart hittar jag "rätt" växel och faller in i samma rytm som övriga.
Jag antar att köra SS på sätt och viss liknar att köra cyclocross. Med växlad mtb kan man ju "alltid" tugga sig upp för en backe och växla ner kugg efter kugg tills man har en 1:1-utväxling. CX funkar inte så, där drar man på innan backen och kör upp för backen så långt det håller och (här skiljer det sig kanske från SS då) när det går för sakta hoppar man av och tar hojen på axeln.Jag tycker det är mer fostrande att försöka haka på ett gäng som kör oväxlat när man själv har växlar. De kommer liksom inte växla ned för att det kommer en backe i vägen, snarare ökar de farten för att ha bekväm kadens när det börjar gå tungt...
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Svenska singelspeed mästerskapen (SSSM06) | Mountainbike | 0 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg