Simonsberget/tunaberg utan trad?

Jag undrar hur stora möjligheter det finns att ledklättra på simonsberget utan tradutrustning?

Jag och några polare vill ta en klätterhelg utanför sthlm i sommar och råkar ha tillgång till gratis boende i trakterna därikring (dessutom ligger det inte överdrivet långt från sthlm som är vår "bas") och jag är lite för snål för att skaffa en förare innan jag vet om det är ett rimligt berg att satsa på!

Googla lite så hittar du förare på nätet, ev är det Linköpings klätterklubb som har en på sin websida.
Du hittar rätt dåligt med helbultade leder, även om det finns några. Däremot Bistaberget som ligger relativt nära, är ju ett rätt välbultat berg.

Att resa till Tunaberg för att sportklättra på Simonsberget kan inte leda till annat än besvikelse. Däremot är som sagt Bistaberget en utmärkt sportklätterklippa alldeles i närheten så ett besök i Tunaberg lönar sig alltid vilket klätterintresse man än har.

Förare

Kolla om föraren finns på något bibliotek jag har hittat den på biblioteket i Södertälje men har för mig att den fanns på flera andra i Stockholms området.

Det finns alltid en anledning att köpa ytterligare en förare!
Om det till och med är så att man överväger att klättra nånstans i förarens område så är det ju ett måste att köpa! Sörmlandsföraren innehåller för övrigt både Simonsberget och Bistaberget och en del annat.

Bistaberget ser ju minst sagt super ut och ligger nästan bokstavligt talat runt nästa hörn. 10 minuter mer i bilen kan nog knappast skada. Synd bara på att klippan är så mycket lägre, men simonsberget ligger mer eller mindre på vägen från där vi kommer utgå, så det går ju att passa på att klättra de få helbultade lederna på simonsberget också!

Föraren över simonsberget går att ladda ner om du googlar runt lite. Det är en PDF som du kan skriva ut gratis, och enligt klätterklubben får skriva ut gratis.

Har själv klättrat en hel del själv vid simonsberget, i och med att det är ett naturreservat finns restriktioner mot bult, därav är det ett berg för trad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehlana Costa Blanca utan bil? Sportklättring 1
jliungman Skor utan läder, finns det? Sportklättring 2
jose Klättring utan hjälm? Sportklättring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg