simma

Vilken träning är bäst?
Att simma korta sträckor snabbt och intensivt?
Att simma längre sträckor lite långsammare?

Vill uppnå bra kondis och fettförbränning.

mvh
 
med tanke på att det tar en stund att tömma kolhydratdepåerna innan fläskförbränningen på allvar kan börja så är det oftast bäst med "lite" långsammare och längre men det skadar nog inte att lägga in lite intervall-träning oxå..
 
Har sysslat med simning i det förgångna och då oftast i lite längre distanser. Rent generellt tyckar jag att simning inte ger nån vidare kondis, om du med kondis menar "flås", dvs syreupptagning. Du blir exempelvis inte bättre som löpare av att simma. Däremot är det bra allround-träning för kroppen med simning.

Jag skulle satsa mina timmars träning på cykel eller löpning istället, om det nu är fettförbränning och flås du vill ha. Men om du ändå behöver / vill simma (kanske av rehab-skäl) skulle jag (precis som allas vår Patric) rekommendera längre, lugna pass. Kanske 3000 m eller så i behagligt tempo. Varva med lite fart då och då för teknikens skull. Och om du är nybörjare, be någon duktig simmare (läs: frisim - crawl) visa dig hur du ska göra med andning, position i vattnet etc.

Lycka till!

/ G