simfötter ?

jag har en liten konstig fråga.. jag ska köpa ett par simfötter, men vet inte riktigt vilka. spelar det nån stor rolll om man köper de i sportaffär eller i dykbutik? ska själva skenan vara i hårt eller mjuk plast? vad kostar ett par bra simfötter ? // Lina Granqvist

Det beror väl på vad simmfenorna skall användas till. Handlar det om riktig dykning så skall man alltid skaffa riktig utrustning, det du måste veta förutom storlek är om det skall vara en fena med hälrem eller helfot. Hälremsfenor används i kallare vatten där man har torrdräkt eller andra boots, helfotsfenor används i varmare vatten barfota.

Man köper lämpligen simfenor hos ett riktigt dykcenter där dom oxå kan lootsa dig fram till den fena du kommer att behöva.

Det är svårt att säga ifall plasten skall vara mjuk eller hård då det ofta används både mjuk och hård plast för att få en bra rörelse i vattnet, generellt säger man att en mjuk fena är bra för en nybörjare.

En bra simfena kostar från ca: 600:- till 1500:-, räkna med runt 700:- för en bra fena.

Fridykning

Hej,
Jag fridyker och har två olika fenpar. Ett lite mindre som är ganska mjuka och ett par som är längre bredare och hårdare. De små är vanliga billiga fenor köpta på Åhlens för många år sedan. De är utmärkta att paddla omkring i som ren rekreation. Större och hårdare fenor är jobbigare att paddla med, mer ansträngande för vaderna, räkna med kramp i början. Det går att simma fortare med dessa men även att man kommer längre för varje bentag. Det finns dock tekniker som gör att du kan simma väldigt syreekonomiskt med dessa fenor så du kan hålla dig under ytan länge.
Mares är ett bra fabrikat som är relativt lätt att få tag på i Sverige som gör fina fenor.

Simma lugnt.

Niklas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg