Jag har nyligen valt...Silva GPS.
Efter att ha funderat på GPS i några år, och läst diverse tester (såväl svenska som engelska), slog jag till i år. Och jag gjorde mitt bästa att välja den bästa GPS:en, liksom vi alla gör.
Men innan jag kommer till ett antal saker om varför jag gillar Silva, så skall jag bemöta Per Brune lite grand.
Till att börja med är han oerhört kunnig, speciellt (?)angående GPS och kartprogram. Däremot håller jag inte alls med om vissa slutsatser. Det ena är att TILLBEHÖR från ett FLERTAL OBEROENDE leverantörer är det viktiga. Naturligtvis är det GPS:en som är viktigast, och flera oberoende leverantörer har inte så stort värde om man kan kan få bra tillbehör ändå. Till Silva kan du köpa deras egna tillbehör, eller tex Fugawis kartprogram (tack för tipset Per B). Som kvalitetschef vänder jag mig också direkt mot inställningen "störst är bäst". Dominerande företag har istället en tendens att bli lite lata (känt som fat-cat-syndrome). Mot företag som dominerar marknaden, Garmin och Magellan, kan man bara konkurrera på två sätt, pris eller prestanda. Silva är som bekant inte den billigaste Navigatorn, så de har varit tvungna att bygga en GPS som är BÄTTRE än Garmins. Outside tex, ger Silva mycket gott betyg (säljs under namnet Brunton i USA).
http://www.outsideonline.com/magazine/buyguide2001/personal_electronics/gps_and_navigation.html
Nu till mina personliga erfarenheter av Silva.
GPS:er käkar batterier, så en elektronisk kompass är ett sätt att spara batterier. Efter att ha tagit min position stänger jag nämligen av GPS-funktionen (sparar batterier), och sedan kan jag i lugn och ro kolla bäringarna till några av de waypoints jag programmerat i förväg. Tack vare detta var batterierna nästan oanvända efter en veckas (sjökortslös) paddling på Åland.
Höjdmätaren är naturligtvis praktisk den dag du vill kolla in våra vackra svenska fjäll (speciellt vid en whiteout vintertid), men den verkliga funktionen tycker jag ligger i väderprognosen. Sarek har ju tex ett väder som inte direkt brukar följa väderprognoserna för fjällen så noga.
Jag tyckte att förmågan att klara kyla var väsentlig, då batteriernas kapacitet sjunker dramatiskt vid kyla. Och värdet av en strömlös GPS är ju....
Dessutom har, om jag minns rätt, Silva satsat på en display som klarar mer kyla.