Silnylon på vintern ?

Jag börjar mentalt vänja mig vid tanken på att sy fällsömmar i silnylon. Förutom ett tarpliknande vindskydd tänkte jag sy lite påsar å sånt. Frågan är on materialet fungerar till vindsäck för vinterbruk? Blir det sprött och spricker i stark kyla? Blir det för tätt, ja - jag vet att man kan sy in ventilationsöppningar - tätare än vanlig ripstopnylon utan beläggning måste det i alla fall vara. Håller tyget vid stormvindar om det inte är väl uppspänt?

titantomten; sa:
Jag börjar mentalt vänja mig vid tanken på att sy fällsömmar i silnylon. Förutom ett tarpliknande vindskydd tänkte jag sy lite påsar å sånt. Frågan är on materialet fungerar till vindsäck för vinterbruk? Blir det sprött och spricker i stark kyla? Blir det för tätt, ja - jag vet att man kan sy in ventilationsöppningar - tätare än vanlig ripstopnylon utan beläggning måste det i alla fall vara. Håller tyget vid stormvindar om det inte är väl uppspänt?

Silnylon används ju i Hillebergs och andras tält sedan många år, så kylan borde inte vara något problem. Inte heller hållfastheten i stormvindar. Det finns ju olika grovlekar av silnylon, Hilleberg använder förhållandevis tunga vävar, men många amerikanska tarps och tält är i tunnare silnylon och det skulle de förmodligen inte vara om de inte höll för det mesta i vindväg.

Själv skulle jag inte sy en vindsäck i silnylon eftersom jag upplever att det skulle bli för tätt. Väven är ju i princip vattentät och lufttät. Jag har haft funderingar på att sy en vindsäck i något av de lätta ripstopnylonerna med DWR, t e x Pertex Quantum eller liknande. Jag tror de är ganska idealiska, men har alltså inte provat ännu.

Som jag ser det behöver en vindsäck inte vara vattentät. Om man vill kan man ju sy den som ett stort örngott med ena sidan i tätare väv och andra sidan i en luftigare, slår det mig nu.

Jörgen

Detta med olika tyg åt olika håll används på t.ex vissa cykelkläder. Windstopper på framsidan och något annat, med mer ventilation på ryggen.

Per Brune

Brune; sa:
Detta med olika tyg åt olika håll används på t.ex vissa cykelkläder. Windstopper på framsidan och något annat, med mer ventilation på ryggen.

Per Brune

Jag tycker att materialblandning kunde användas i större utsträckning än vad som görs. Ett exempel på vad jag menar är min hemsydda regnjacka av blandras, som använder tre olika material, varav silnylon är ett.
http://www.nui.se/Regnjacka_av_blandras.htm

Jörgen

Precis, jag har själv upplevt ett behov av en "vattentät" vindsäck vid blötsnöoväder, men med en hybridsäck med en tät och en ventilerande sida kunde man ju vända kappan efter vinden, tack för det tipset. Framförallt tänkte jag att man med en ultralätt vindsäck alltid skulle orka släpa med sig eländet, även på korta turer. Förresten, vilken av silnylontygerna använder du Jörgen, det verkar ju finnas flera varianter på ThruHikers sida?

titantomten; sa:
Precis, jag har själv upplevt ett behov av en "vattentät" vindsäck vid blötsnöoväder, men med en hybridsäck med en tät och en ventilerande sida kunde man ju vända kappan efter vinden, tack för det tipset. Framförallt tänkte jag att man med en ultralätt vindsäck alltid skulle orka släpa med sig eländet, även på korta turer. Förresten, vilken av silnylontygerna använder du Jörgen, det verkar ju finnas flera varianter på ThruHikers sida?

Jag använder inte den lättaste utan den som kallas 1.1 oz. Har använt både 1:a och 2:a sortering. Första är nog värd pengarna.

Jörgen

NUI; sa:
Jag använder inte den lättaste utan den som kallas 1.1 oz. Har använt både 1:a och 2:a sortering. Första är nog värd pengarna.

Jörgen

Här har http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34723 Jörgen Johansson skrivit mer om Silnylon, och jag har räknat om Ounce (oz) och yard, till för oss lite mer begripliga gram/kvadratmeter.

1,1 oz betyder att tyget väger 37,3 g/kvadratmeter.

Rätta mig om jag har räknat fel.

Per Brune

NUI; sa:
Själv skulle jag inte sy en vindsäck i silnylon eftersom jag upplever att det skulle bli för tätt. Väven är ju i princip vattentät och lufttät. Jag har haft funderingar på att sy en vindsäck i något av de lätta ripstopnylonerna med DWR, t e x Pertex Quantum eller liknande. Jag tror de är ganska idealiska, men har alltså inte provat ännu.

Som jag ser det behöver en vindsäck inte vara vattentät. Om man vill kan man ju sy den som ett stort örngott med ena sidan i tätare väv och andra sidan i en luftigare, slår det mig nu.

Jörgen
Haha, det är sällan man är ensam om goda ideer. Har själv just suttit och planerat nästa inköp från Shelby, och måttat på hur man ska kunna sy en vindsäck med ena sidan i nylon och andra sidan i silnylon (att vända mot blötsnöfall och/eller mot snön när man sitter ned).

Har dock varit lite scheptisk mot de tunnaste Pertexvävarna för vinterbruk, eftersom hållbarheten kan bli kinkigare då. Dessutom spelar en vikt på 400 eller 700g inte lika stor roll när man har pulka. Jag är helt enkelt rädd för vad som händer med Pertex Q om det kommer för nära stålkanterna eller t ex skarp skare/is. En vindsäck med hål i är en, ja, rätt värdelös vindsäck.

Brune; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Här har http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34723 Jörgen Johansson skrivit mer om Silnylon, och jag har räknat om Ounce (oz) och yard, till för oss lite mer begripliga gram/kvadratmeter.

1,1 oz betyder att tyget väger 37,3 g/kvadratmeter.

Rätta mig om jag har räknat fel.

Per Brune

Nej, du har nog inte räknat fel, men möjligen tagit uppgiften alltför bokstavligt. Tygvikten minus silikonbeläggningen väger 1.1 oz. Sedan tillkommer det en del för beläggningen. Jag brukar räkna med att den väger 40-42 g/kvm. Men detta beskrivs föredömligt på http://www.thru-hiker.com.

Jörgen

Strykarräven; sa:
NUI; sa:

Jörgen
Haha, det är sällan man är ensam om goda ideer. Har själv just suttit och planerat nästa inköp från Shelby, och måttat på hur man ska kunna sy en vindsäck med ena sidan i nylon och andra sidan i silnylon (att vända mot blötsnöfall och/eller mot snön när man sitter ned).

Har dock varit lite scheptisk mot de tunnaste Pertexvävarna för vinterbruk, eftersom hållbarheten kan bli kinkigare då. Dessutom spelar en vikt på 400 eller 700g inte lika stor roll när man har pulka. Jag är helt enkelt rädd för vad som händer med Pertex Q om det kommer för nära stålkanterna eller t ex skarp skare/is. En vindsäck med hål i är en, ja, rätt värdelös vindsäck.

När en idé är mogen så är den :)

Man kan ju välja lite kraftigare ripstop om man vill, men jag har använt tunn ripstop, både Quantum och liknande, ganska mycket och de tål mycket mer än man tror. Jag har haft en sådan ripstop som "golv" i en bivacksäck/innertält och legat med den mellan liggunderlaget och marken utan några hål eller synbara påfrestningar. Men jag kan ju inte garantera att den tål en vinterstorm på fjället. Det är möjligt att tillverkarna kan ge uppgifter om rivhållfasthet, så att du kan jämför med andra vävar.

En variant är ju att ha delar av säcken i ett "andas"-material. Pennine har P2B som väger 70-90 g/kvm och som jag har goda erfarenheter av. Byter man ut halva den vattentäta sidan mot sådan väv så blir ju vindsäcken inte mer ca 80 g tyngre om man antar att säcken är 2x2 m.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Flambera Färg som fäster på Silnylon? Gör det själv 16
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
LightDan Cuben/silnylon söm? Gör det själv 17
melkeraaen Fällsöm i silnylon Gör det själv 8
vindman Färgrann silnylon Gör det själv 6
peter1969 Thru-hiker Silnylon Stuffsacks? Gör det själv 13
Salmiak Sy i silnylon/PU-belagd nylon? Gör det själv 35
Öhrnell Silnylon med glid Gör det själv 7
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
Jörgen Fjaderlatt.se Impregnering av silnylon Gör det själv 2
såg Laga små hål i ytter tältet på Gör det själv 2
lennart80 Baka bröd på Trangiakök? Gör det själv 9
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg