• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Silkesnäver!?

Ända från det att jag var liten, har jag använt ordet "silkesnäver" för den vita, tunna ytterbjörknävern, dvs. den som är tunn som silkespapper. Jag har också för mig att jag hört folk kalla det för "silvernäver".

Jag googlade på båda dessa ord men fick inga träffar som matchade björknäver.

Vad brukar ni kalla denna näver för, då jag tydligen är ganska ensam om att benämna det för silkesnäver (enligt google). Eller är det som med "pumla" att man tror att hela Sverige använder detta eminenta, och enda tänkbara ord för "julgranskula", men en dag så får man reda på att det bara är några orter utmed Lule älv där det är brukligt.

Be careful out there /Joel
 
Polarnatt; sa:
Eller är det som med "pumla" att man tror att hela Sverige använder detta eminenta, och enda tänkbara ord för "julgranskula", men en dag så får man reda på att det bara är några orter utmed Lule älv där det är brukligt.

Okej, för att förekomma alla arga inlägg från andra norrlänningar än de från orter utmed Lule älv. Jag vet att "pumla" används på fler ställen.

Det var inte meningen att förbise er.

Be careful out there /Joel
 
Har aldrig hört silkesnäver (är ju sörlänning) men nu när du skriver det så låter det väldigt logiskt. Har faktiskt aldrig hört något speciellt ord för det. Vi här söderut kanske inte tycker det är lika viktigt med ett ord för det, björknäver som björknäver. Jmf grönlandska ord för snö... Men nu tänker jag börja använda ditt/erat ord. Trendstart!?
 
silkesnäver var ju ett betydligt mycket vackrare ord än näverfnas som jag själv har kallat det för, ska omedelbart byta namn!!
 
Konstigt, jag har pratat med alla där hemma. Familj, vänner osv. och ingen av dem känner igen ordet.

Är jag fast i Twilight zone?

Jag är helt övertygad om att det är ett ord som vi har använt hemma sedan jag var liten. Kan det vara så - hemska tanke - att ordet bara är en produkt av min egen fantasi. Skrämmande i så fall!

Be careful out there /Joel