Silikon igen...

Vill rädda min "lilla" tarp! Den har åtskilliga år på nacken och läcker. Inga hål eller revor, det är beläggningen som helt enkelt försvunnit med åren. Silikon/terpentin känns som en möjlighet, men i vilka propertioner? Jag ska ju inte limma, utan täcka hela tyget. Gissar att det bör vara mindre silikon i lösningen då. Ska jag pensla på eller är det bättre att rolla? Går det att lägga på så små mängder som krävs, eller är det bättre att leta efter någon fungerande impregnering? (Har provat en vanlig "tent änd gear", det hade ingen märkbar effekt alls). Vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter. Tack! Anna

Impregnering funkar bra , bara du sätter upp den i en sådan vinkel att det rinner av.
Samlas det sjöar så fungerar inte impregnering som en gummerad väv som även klarar
av handahavendefel då det är 100% tät - men det slits ju.

Tvätta först rent den me såpa/tvättmedel - skölj den sen - väldigt många gånger.
Tvättmedel är motsatsen till impregnering , det sänker utspänningen.

Så skölj den noga och torka.

Impregnera den sen med nån spray variant.

OK. Ska prova det en gång till! Nu blir den oftast valet vid dagsturer och uppsatt som fikaskydd vid störtskurar, så det är kanske de snabba uppsättningarna som läcker... Anna

Du ska spraya på för att få så tunt som möjligt.
Ta Dig till Vallentuna någon gång så ordnar vi en specialprodukt åt Dig :)

/Peter

Jörgen, det vet jag inte själv heller! Tarpen är taket från mitt och lillebrors första tält, ett enkelvävstält från 70-talet... Brorsan skaffade ett dubbelt när det blev fjäll. Nu provar jag att impregnera en andra gång, med fler sköljvatten. Fungerar inte det (så dålig på handhavande är jag nog inte), åker jag tydligen till Vallentuna. Tack för hjälpen!

Jörgen, det vet jag inte själv heller! Tarpen är taket från mitt och lillebrors första tält, ett enkelvävstält från 70-talet... Brorsan skaffade ett dubbelt när det blev fjäll. Nu provar jag att impregnera en andra gång, med fler sköljvatten. Fungerar inte det (så dålig på handhavande är jag nog inte), åker jag tydligen till Vallentuna. Tack för hjälpen!

Förmodligen inte silikon, tror inte det kom för tält på allvar förrän i slutet av 70-talet. Hilleberg var ganska långt framme, om jag minns rätt.
Lycka till i Vallentuna :)

Jörgen

Silikon har vanligen väldigt låg ytspänning så det väter det mesta , även PU.
(den silikon jag använder till att "plasta in" är inte en silikonimpregnering utan ett silikonbaserat lim som fäster bra på de flesta moderna tältdukar.)

:)

Jag har dock bara testat det som tätning för lagningar, sömmar etc.
Inte på större ytor. Däremot BORDE det fungera bra.

/Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Silikon+lacknafta+gummistövel=helt? Gör det själv 1
asp Silikon mot PU Gör det själv 2
TJA Shelby - igen Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg