Silicon/Sicaflex?

Jag har lagat/fixat/trixat till lite saker på min kajak med silicon och sicafelx (inte blandat utan var för sig).

Skall nu fixa och trixa lite mer och måste ta bort endel. Undrar hur man bäst tar bort det på glasfiber och jellcoat utan att förstöra?

Pelle

Guest

Gäst
Siloxaner

Nu vet jag tyvärr inte vad Sicaflex innehåller, men om vi ser på Si-gummit, så består det av poly(dimetylsiloxan), där en av metylgrupperna här och där ersatts med en sidogrupp som kan tvärbinda med en intilliggande kedja. Tvärbindningen spjälkar ibland av ättiksyra. En tvärbunden struktur kan aldrig lösas i lösningsmedel. Ett lösningsmedel sväller bara strukturen. Glöm alltså lösningsmedel. Siloxanerna är väldigt stabila vid förhöjd temperatur och tål de flesta kemikalier. Det går naturligtvias att knäcka gummit termiskt, men det sker långt efter att glasfiberlaminatet blivit förstört. Kyla med flytande kväve och hacka bort? -Inte troligt. Siloxanerna har mycket låga glastransitionstemperaturer, Tg.

Slutsats: Du bör ta bort gummit mekaniskt. Hur det skall gå till kan jag inte svara på om jag inte sett hur det ser ut. Fråga om det något du undrar över!
/Mattias

WOW!

Tack för ditt svar. Har absolut inga följdfrågor. Enda jag kan tillägga är att sicaflex är en silicon, men gjort för marint bruk. VAd det sen innebär kemiskt vet jag inte.

Tack för ditt svar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg