Signalskott i fjällen?

Hej!

Jag är passionerad fjällvandrare som av princip vandrar ensam. Och jag behöver några praktiska uppgifter rörande ett område där jag endast har några teoretiska kunskaper: skjutvapen.

Ensamvandrandets ökade riskerna tar jag gärna, jag vidtar givetvis de vanliga försiktighetsåtgärder som t.ex. att lämna en detaljerad färdplan.

Men "det vanliga" är otillfredsställande och sedan länge funderar jag på ytterliggare säkerhetsåtgärder. (Vad gör man om man är i akut behov av hjälp, t.ex. p.g.a. brytet ben, i ett ganska avlägset fjällområde, typ Sarek i hösten?) Mest näraliggande och säkrast skulle ju vara att skaffa antingen satellitnödsändare eller satellittelefon. Som studerande har jag dock inte råd med sådant.

Mobiltelefoner funkar ju inte i fjällen. Radioteknik som t.ex. jaktradio eller privatradio (CB) har ytterst begränsad räkvidd och förutsätter att någon med en motsvarande och påslagen radio finns inom ganska nära räckhåll.

Pyroteknik då. Ganska vanlig och mycket effektiv på havet, men ganska meningslös i fjällen. Vem ser en nödraket utanför dalgången?

SIGNALSKOTT! Signalskott? Bokstavligen den sista tanken jag fick. För det första har jag ingen lust att bryta mot svenska lagar som (i skillnad till tyska lagar) förbjuder att inneha signalpistol utan tillstånd -- och för det andra har jag ingen lust att kånka på ett halvt kilo järn. Skulle ändå skaffa en signalpistol om jag visste att metoden är någorlunda effektiv.

Vad tycker ni? Hur långt HÖRS ett (löst) skott på kalibern 9 mm? Är denna idee idiotisk eller användbar som nödsignal?
Med signalpistol menar jag f.ö. inte en pyroteknisk signalpistol, utan ett s.k. skrämselskottsvapen (de heter så på tyska), alltså ett normalt handeldvapen som dock har vissa förändringar i pipan så att man inte kan skjuta skarpa skott, utan bara lösa skott.

Själv har jag, som sagt, inte några praktiska erfarenheter med skjutvapen, allra minst med handeldvapen. Kommer ihåg att jag som barn då och då hörde k-pist-eld (Kalashnikov AK 47) på avstånd, (Östtyskland hade ju många militära övningsområden); dessutom jaktvapen.
Har aldrig någonsin avlossat ett skjutvapen. Sannerligen inte någon principfråga, men det finns hur många som helst anledningar att inte bli soldat, framför allt om man är tysk. (Det räker att farfars bror "försvann" i Kurskslaget. Vi vet fortfarande inte om han sprängdes i småbitar eller ruttnade i Sibirien.)
Gjorde vapenfri tjänst - mycket bättre för fosterlandet!


En "skrämselskottspistol" eller ej???

Är tacksam för alla tipps, gärna också om alternativa nödsignalmedel som funkar bra i fjällen.

/Georg
 
Inget att lita på

Hej.
En mynningsknall kan höras långt eller relativt kort, allt efter hur terrängen ser ut (några hundra meter till flera kilometer). En fråga som kanske är ännu viktigare, bryr någon sig om att undersöka var en knall kommer ifrån? Ibland kanske, om man själv har jakträtten, annars inte. Därför tror jag inte på idén. Det finns ju andra sätt att tilldra sig uppmärksamheten. Att elda något som avger kraftig rök är ett, tex en bit bildäck eller liknande. Visselpipa eller signalspeglar andra. Bloss och raketer är signaler folk känner igen som SOS. Något färgglatt klädesplagg ifall räddningshelikoptern dyker upp. Det bästa av allt är dock att förebygga olyckor, och att ha med sig nödutrustning ifall det ändå inträffar. Att få hjälp kan ta tid och då gäller det att kunna överleva till dess. Dvs att inte bli nedkyld och uthungrad och kunna stoppa eventuell blödning.

/Hans
 
Ingen bra ide

Knallen hörs olika långt beroende på terräng, men också mycket beroende på vilket väder det är. Regn, hård vind, dimma, snöfall etc. är faktorer som minskar räckvidden betydligt.
Jag tror också att ingen bryr sig om en knall. Jag vistas själv mycket på fjället och i fjällnära terräng på hösten (jakttiden), och reagerar inte nämnvärt om jag hör ett eller några skott. Möjligen reagerar nån om man börjar bränna av ett antal skott på kort tid.

Jag tror mer på en nödraket som ju är en vedertagen nödsignal, "alla" vet att det innebär ett rop på hjälp.

Det där med att vara försiktig har du ju redan skrivit om så det lämnar jag därhän.

/BAX
 
Jag tror inte att ljud är det bästa, särskilt inte en enskild knall.
I fjällterräng gissar jag att det finns för mycket ekomöjligheter för att man skall kunna bestämma riktning från en enda knall.

Visselpipa eller signalraket för att påvisa nödläget; eld, rök och signalfärgad utrustning för att visa exakt var man är.
 
Kanske ett överfallslarm?

Har sett små kompakta gasdrivna överfallslarm ca 100*20 mm som påstås låta över 120 dB, hur pass lång drifttid de har vet jag inte, kanske någon annan har testat?
 
Re: Kanske ett överfallslarm?

greendanger; sa:
Har sett små kompakta gasdrivna överfallslarm ca 100*20 mm som påstås låta över 120 dB, hur pass lång drifttid de har vet jag inte, kanske någon annan har testat?

Inte så dumt kanske, de är lätta, relativt billiga och låter högt så in i hel**ke. Jag köpte ett åt min tjej eftersom hon envisades med att springa ensam på kvällarna, av misstag låg det kvar i en ficka när hon körde en tvättmaskin i 60 grader. När det kom ut fungerade det fortfarande! Spinten hade åkt ut, så det tjöt under hela centrifugeringen, haha. Finns på Clas Ohlson tex, för enstaka tior. Man kan ju dra ut sprinten och sätta tillbaka den som man vill, så i en nödsituation kanske man kan köra intervallsignaler.
 
Vettigast.

Tack så mycket för tipps och råd!

Skrämselskottspistolen verkar inte ha varit någon speciellt framstående eller lysande idee.

Några kommentarer till era synpunkter:

En enskild knall är givetvis föga hjälpsam. Jag tänkte på regelbundna signaler, läste t.ex. om något som kallas för Den alpina nödsignalen och som består av sex signaler under en minut. Ganska hög ammunitionsåtgång :) ! Hursomhelst, det viktigaste är ju att signalerna hörs regelbundna, t.ex. ett skott per minut eller ett skott per tio minuter eller varje halvtimme, i alla fall efter ett icke-slumpartat mönster -- som framgår för alla som hör skotten.

Några principiella funderingar angående akustiska (knall, visselpipa) vs. optiska (ljus, ljusreflex, rök) signaler:

Det är ju med optiska signaler som med radiosignaler - någon måste liksom aktivt ta emot dem, någon måste i just detta ögonblick se raketen eller någon måste i just denna halvtimme se den konstiga vita röken.

En akustisk signal kan inte ignoreras. Ljudet når öronen även om den aktiva (optiska) uppmärksamheten är inriktad på något helt annat. Det är därför jag tror inte riktigt på optiska signaler i fjällen.
Ett annat scenario är givetvis att synas av helikoptern som finns i närheten p.g.a. av någon annans larm.

Det är nog vettigast att ta med sig lite extra mat och brännsle istället för pyroteknik eller skjutvapen.

/Georg
 
licens för knallvapen? NMT450telefon? signalspegel

Hej!
Hur är det med licens för knallvapen - något jag tror du bör diskutera med polisen innan du skaffar. Startpistoler för t ex löpning/friidrott får man nog inte köpa hur som helst.

En lite ahövdyr lösning kan ju vara en mobiletelefon som kör på NMT450-bandet. inget man ska förlita sig på men betydligt bättre täckning än "vanliga GSM900". Problemet är dels kostnaden (både inköp och abbonemang)och dels att det inte finns så många små modeller med bra batteritid. Kanske du kan låna/hyra en NMT450.

Annars tycker jag tipsen med överfallslarm, nödraket och visselpipa är bra. En signalspegel kan också vara bra om det är sol och helikopten kommer, en i metall med litet hål igenom så du kan titta in från bakisdan av spegeln och sikta in solkatten mot piloten.

Slutligen hoppas jag du slipper använda något av ovanstående.

/Patrik
 

Liknande trådar