sideninnerlakan?

harry

Gäst
Hej Jag har köpt mig en ny dunsovsäck(goosebay från ajungilak) och har tänkt att köpa ett siden-innnerlakan. Frågan är om de figursydda är värda att jaga efter eller skall jag köpa ett rakt. Det verkar omöjligt att få tag på ett figursytt, har försökt att få tag i ajungilaks innerlakan i Norrköping.
Förr i tiden använde jag ett gammalt bommulspåslakan med störretyngd och stor traslingspotential.
Alltså tips om figur eller rakt och gärna tips var det går att köpa.
mvh
harry

anders.villumsen@swipnet.se (Anders)

Gäst
Mumiemodell finns!!

Kolla på Kanotcentrum i Göteborg (link via utsidan)eller maila JARY@swipnet.se.
Jag är själv i begrepp att köpa Ajungilaksovsäckar och innerlakan i siden. Dessa sidenlakan är dock vita, vilket kanske inte är så kul färg att ha ut i skogen. Är det någon som vet hur siden reagerar om man färgar det med i handeln vanliga textilfärger för tvättmaskin?

Anders

Sidenpåse (mumieform) här...

http://www.globetrotter.de/htm/detail.php3?artbez=Cocoon+Mumie+Seidenschlafsack&artnr=ck-26-112&js=

Om inte länken fungerar, http://www.globetrotter.de/ och navigera vidare under rubriken Shopping.

Funderar själp på att skaffa en framåt hösten.

M V H

Johan

Se upp!

anders.villumsen@swipnet.se; sa:
Kolla på Kanotcentrum i Göteborg (link via utsidan)eller maila JARY@swipnet.se.
Jag är själv i begrepp att köpa Ajungilaksovsäckar och innerlakan i siden. Dessa sidenlakan är dock vita, vilket kanske inte är så kul färg att ha ut i skogen. Är det någon som vet hur siden reagerar om man färgar det med i handeln vanliga textilfärger för tvättmaskin?

Anders

Tyger av proteinfibrer(ull, silke) färgas i ett väldigt surt färgbad medan cellulosafibrer(bomull, lin o.likn.) färgas i ett alkaliskt färgbad. Om det skulle bli tvärtom, t.ex. att en duk av silke läggs i ett alkaliskt färgbad kommer den att förstöras så se upp om textilfärgningen är tänkt för bomull. Syrafärger, som industrin använder för färgning av proteinfibrer, kan, mig veterligen, inte köpas för hemfärgning.

Martin
[Ändrat av martinez 2004-11-12 kl 13:32]

Väldigt gammal tråd som dras upp, men sist jag färgade tyg så angavs det att för vissa tyger skulle man ha ättika i vattnet. Så troligen är färgerna som säljs ganska neutrala (eller svagt alkaliska) och man använder alltså tillsatser för att styra pH.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArneJ Sideninnerlakan Bo och sova 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg