Jo det skal gå bra for Siberian Husky (SH) i varmere klima. Jeg har hatt to stykker tidligere, og da vi hadde den rasen lærte man seg en del om SH. I følge informasjon dengang, var California den staten i USA med nest mest SH, bare slått av Alaska.
SH har den evnen at den røyter vekk hår (underulla) når det blir varmt. Husk rasen kommer fra sibir, hvor det er ulidelig kaldt på vinteren og tilsvarende varmt på sommeren.
Fordelen med rasen er god sosial oppførsel både mot andre hunder og særlig mot folk, i tillegg til at de tåler absolutt ethvert klima. Lite vokterinnstinkt, kan ligge flat på gulvet mens tyven tømmer leiligheten. Ulempen er et ubøyelig jaktinstinkt på alle dyr på fire føtter som ikke er hunder, og alt på to føtter som ikke er mennesker. De jakter på alt, høner, sauer, katter, kyr, okser store som berg. Tro meg, jeg vet av egen erfaring. Kjetting av stål med ca blyanttykkelse på stålet er det eneste som holder.
Det går fint å ha SH i en storby bare den får trimmet seg nok. Om sommeren skal man ikke overdrive trening, men bare sykle dem sånn passe. Hardtreningen begynner om høsten for å være klar til vinteren, da bør de få lange turer.
Det er mye uvitenhet knyttet til ordet "husky" som journalister elsker, for det høres så tøfft ut. Alaska Husky blir ofte slått sammen med SH, men AH er en blandingsrase av forskjellige polare hunder + andre store raser med det formål å skaffe en stor og trekkvillig hund. AH er en ekte bastard kan du si! Da kan du også få andre egenskaper i AH som SH ikke har. Vokterinnstinkt, aggressivitet mot andre hunder og mot mennesker. Dessverre skjønner ikke journalister forskjellen. En husky er da en husky i deres verden.