Shooting half DT

I går kväll blev mitt nya klass 8-spö färdigt.:)

Två dagar i lugn och ro, men effektiv arbetstid, kanske 3 timmar ungefär.
Resultatet blev bättre än jag hade kunnat drömma om.
Tog tre lindningar innan snitsen infann sig.

Ett fatalt misstag jag gjorde, var att använda mig av sk 15-min lim, vid infästning av rullfästet och handtaget.
I ca 25 graders rumsvärme, gelade limmet redan efter 8 min. Panik och hårda ord, är överskriften, på vad som utspelade sig. Med muskelkraft och sinnesnärvaro, lyckades jag rädda grejorna, i absolut sista sekunden.
Alltså "använd långsamt härdande lim till detta".

En annan sak som gjorde mig svettig, var att få spöringarna i absolut linje, men även detta gick bra till slut.

Prövningen gjorde mig först tveksam till att ge mig på ett annat spöbygge i framtiden, men när man nu ser slutresultatet och fått lite distans, känns det helt rätt att göra om det.

Nu återstår enbart att införskaffa en lämplig lina (linor).
Det här spöt är i första hand tänkt att användas till havsöringen i Stockholm och busvädersdagar där jag normalt använder min 5:a, Norrbottens inland.
Alltså kastlängden är viktigare än presentationen i detta fallet.

Tacksam för tips och något gott råd.

Brook, kan du förklara fördelarna med dina sydda linor och kanske en bild och förtydligande på någon site.

/Björn

Fördelarna...

med sydda linor är legio, men de största äro:

- priset, man får oftast tag på DT-linor och runninglines till schysst pris

- customiseringsmöjligheterna, designa linan efter specifika förhållanden och specifika spön.

I mitt fall så är det framförallt möjligheterna till att customisera linorna. Du kan använda speciella för ändamålet avsedda klumpar men de är i mitt tycke inte värda sitt pris.

Det finns egentligen två olika sätt att sammanfoga klumpen till runninglinen, och det har ganska mycket att göra med hur och var du skall fiska.

Jag "syr" alltid in runninglinen i klumpen men det går även att använda sig av det s.k. öglesystemet.

Fördelarna med öglesystemet är att man kan ha flera olika klumpar till samma runningline och nackdelen är att öglesystemet kommer att fungera som ett energiätande gångjärn, dvs energin i kastet tappas i övergången. Om man bara ska kasta raka överhandskast så spelar detta inte så stor roll, men om man vill vinkla underhandskast med en "öglelina" så är det svårt.

Fördelen med att sy in runninglinen i klumpen är att energin inte försvinner lika mycket, och nackdelen är att det inte går att byta klump på ett enkelt sätt samt att det är lite mer jobb med att sammanfoga linorna.

Beroende på vad jag vill ha linan till så väljer jag en DT lina i lämplig klass (en "vanlig" lina brukar innebära en till två klasser över den vanliga klassningen, dvs är det ett 5-6 spö så tar jag en DT 6:a eller DT7:a).

Denna lina trär jag sedan igenom spöt och matar ut en bit lina åt gången, för att försöka hitta då spöt "knäar", dvs inte orkar lyfta linan. När jag tycker mig ha hittat detta läge så tar jag en spritpenna och markerar med ett sträck precis där linan går igenom toppöglan. På detta sätt vet jag sedan att när skarven är i närheten av toppöglan så är spöt maximalt laddat, och kommer att skjuta utav bara f*n.

Som jag skrev tidigare så syr jag in runninglinen i klumpen, och det är faktiskt lättare än det låter. Man tar bort ca 10 cm av coatingen på runninglinen och fransar upp änden på tråden. Just det ja: DET GÅR INTE ATT SY KEVLARKÄRNEKLUMPAR, dessa har inte en spunnen kärna. Efter att jag har fransat upp änden på runninglinen så tar jag en lång smal nål och fäster denna i en borrfluga. Sedan "borrar" jag försiktigt in nålen ca 30mm i klumpens grova ände, klumplinan håller jag i med en tafssträckare (lädergrej med gummi plattor) för att klumpen inte ska rotera. Sedan tar jag fireline eller dyl och stoppar in denna i nålen så att den kommer att bilda en ögla. I firelineöglan (som sitter i klumänden) stoppar jag in den fransade runninglinen och drar in runninglinen i klumpen. När man har fått igenom runninglinen så smetar jag in den skalade runninglinen med lim och drar försiktigt runninglinen fram och tillbaka så att limmet sprider sig i klumpen. Sedan drar jag in runninglinen ända fram coatingen och låter hela ekipaget torka under lätt sträckning.

Jag vet inte nuläget om nån site som har bilder på detta men jag ska försöka ta lite bilder fram över....Yaiiiks långt inlägg blev det !

/Anders B

Ber om...

ett litet förtydligande.

Borrar du in nålen i centrum på linans kapsnitt och sticker ut den i sidan 30mm in på linan och drar ut den dubbel?
Kvar har du en ögla av fireline, som du trär den skalade delen av runninglinan igenom och drar igenom den?
30mm låter väldigt kort, med tanke på att du inte kan göra någon knut, och förlita dig helt på ett lim.

Jag antar att jag missat något.

/Björn

Det...

är rätt uppfattat, Björn!
De 30 mm som man "syr" in linan räcker, det är dock viktigt att man får limmet fördelat jämnt över dessa 30 mm. Man kan sy längre in men då måste man ha en väldigt speciell nål, skulle jag tro...

/Anders B

Okidoki...

jag har förstått.

Kan ju då tänkas att, en klass 9-, eller 10-lina är lättare att borra längre i.
Jag skulle i alla fall känna mig lite lugnare om limytan var åtminstone det dubbla, när 10kg öringen väl tar min 0,25mm tafsade fluga.

Vad är det för lim du använder till detta?

/Björn

Det...

som man kan göra på "tyngre" linor (mina linor används på klass 4-7 spön så att jag lindar dem inte...) är att göra en lindning där runninglinen kommer "ut" och även en precis vid skarven.

Tråden som jag använder är flugbindningstråd och limmet som jag använder både till detta och till att limma inuti klumpen är LiquiSole (osäker på stavningen) ett slags lim som används till att limma gummistövlar osv.

Det låter som...

mer passande för vad denna lina förväntas utsättas för, i mitt fall.

Tackar än en gång för ännu en blixtrande effektiv snabbkurs. :)

Jo, runninglinan då? De finns ju med olika kärnor, runda, ovala osv.
Vad är det som gäller i detta fall?

/Björn

Jag...

använder Loops blåa 0.029 Runningline samt SA's Ultra 3 Running Line. Båda är flytande runda "normala" runninglines. Jag har inte använt de linor som är ovala och homogena...kommer inte ihåg vad den heter.

I ditt fall kan det kanske vara läge att kliva upp till en lite grövre runningline, exempelvis Loops 0.032?

När det gäller runninglinen så kan man dela på den åxå så att man kan göra två linor, men du skulle väl göra en långkastarlina och då kan det vara läge att ha alla 30 meter runningline att skjuta ut ;)

/Anders B

Länk

Hej grabbar.
Har en lämlig länk som kanske kan vara av intresse för er.
http://globalflyfisher.com/

Där finns det mesta om skjutklumpar,tafsar,flugor m.m.
En ganska diger samling med trevligheter för oss flugfiskare.Kör själv med sydda öglor till mina klumpar
både till enhands och tvåhandsspöna, funkar kanon med distans kastning och har även en fin presentation när man kör kortare kastlängder.Ska man använda skjutklumpar duger det med andra sorteringslinor till
klumpen, den finns för det mesta utanför toppöglan, huvudsaken är att skjutlinan är av högsta klass...

Skitfiske på er.

//Lasse....

Kom...

på en till nackdel med att använda öglor, istället för att sy in runninglinen, och det är att knutarna har en tendens att få spöt att vibrera som bara f*n när man kastar, snudd på att man tror att ringarna ska ta skada.

Detta är inte något problem med en "sydd" övergång då det inte blir nån knut samtidigt som man kan forma till en jämn övergång mellan runninglinen och klumpen med LiquiSole...

/Anders B

Klumparna

har jag anpassat till mina spön så öglorna mellan klumpen och skjutlinan alltid finns utanför spötoppen så dessa inte ska störa kastet.
Skjutklumpen till min 5/6 ligger mellan 9-13m beroende på vlken linklass jag har använt 9meters klumpen har jag gjort av en lina klass 8 och 13m har jag gjort av lina klass 6.Så vid längre kastlängder har jag hela klumpen och en bit av skjutlinan, ca 3-5dm utanför spötoppen, på så vis får jag inga störningar i spöet.
Fungerar utan problem för mig.
Däremot har jag också märkt, precis som du säger Anders, att om man har öglorna innanför spötoppen blir
det ett sabla rassel med kastet innan man får ut dessa
utanför spötoppen och att försöka skjuta lina blir nästan omöjligt.
Hoppas detta förklarar lite bättre hur jag har gott tillväga.

Skitfiske på er...

//Lasse...

Conclusion

1. Anpassad längd på klumpen för maxlånga kast, men som nätt och jämt klarar att rulla ut tafsen.

2. Alltid rätt vikt i klumpen, för optimal spöladdning.

Men vad jag förstår, är det väl friktionen i skjutlinan, som åstadkommer att tafsändan på klumpen går ifatt och rullar ut.
Finns det ingen risk att loopen inte sträcker i tid?

/Björn

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg