Nu är det dags att uppgradera flottan. Har redan byggt en kanadensare (-99) och en kajak (-09), så nu tänker jag ge mig i kast med Björn Thomassons Sharpie 600. Är visserligen ingen kanot, men tanken är att den max ska ha en liten elmotor för att ta sig in och ut i hamnar, så jag räknar den till ickemotoriserat friluftsliv. Kommer nog att kunna ros eller vickas.
Nu till min fråga. Epoxy eller polyester. Eller mer såhär, kan man använda polyester på mindre utsatta delar? Polyester kostar ju betydligt mindre.
Målet är en snygg bruksbåt, inget museumsföremål.
Min idé för budget och viktbesparing.
1, bygga i huvudsak i K-plywood. Väljer givetvis ut de finaste skivorna.
2. Egentligen behöver inte insidan dukas, bara tätas, men eftersom K-plywood inte är så fin tänkte jag spackla och lägga på en tunn glasfibermatta med polyester. Typ en sådan man har på väggar innan man målar. Vet inte om den är kompatibel med polyester eller epoxy, men tänker göra ett experiment.
3. När delarna sedan sätts ihop med epoxylim bör den binda på polyestern. Tvärtom ska tydligen vara ett problem. Hålkäl och glasfiberremsor med epoxy.
4. Allt på insidan målas sen med 2 komp polyuretanlack för slutgiltig tätning.
5. Skrovets utsida görs med duk och epoxy som på kajaker. Dubbel duk på botten och trippel på kanterna. Sedan polyuretanlack och giftfri bottenfärg. Den ska ju bara vara i vattnet när den används.
6. Däckets utsida i en duk med polyester/epoxy och lackas med PU halkskydd.
Så vad säger den samlade expertisen? Fungerar min snålplan eller bör man gräva djupt i fickorna. Det görs ju ändå många båtar i plywood o polyester.
Nu till min fråga. Epoxy eller polyester. Eller mer såhär, kan man använda polyester på mindre utsatta delar? Polyester kostar ju betydligt mindre.
Målet är en snygg bruksbåt, inget museumsföremål.
Min idé för budget och viktbesparing.
1, bygga i huvudsak i K-plywood. Väljer givetvis ut de finaste skivorna.
2. Egentligen behöver inte insidan dukas, bara tätas, men eftersom K-plywood inte är så fin tänkte jag spackla och lägga på en tunn glasfibermatta med polyester. Typ en sådan man har på väggar innan man målar. Vet inte om den är kompatibel med polyester eller epoxy, men tänker göra ett experiment.
3. När delarna sedan sätts ihop med epoxylim bör den binda på polyestern. Tvärtom ska tydligen vara ett problem. Hålkäl och glasfiberremsor med epoxy.
4. Allt på insidan målas sen med 2 komp polyuretanlack för slutgiltig tätning.
5. Skrovets utsida görs med duk och epoxy som på kajaker. Dubbel duk på botten och trippel på kanterna. Sedan polyuretanlack och giftfri bottenfärg. Den ska ju bara vara i vattnet när den används.
6. Däckets utsida i en duk med polyester/epoxy och lackas med PU halkskydd.
Så vad säger den samlade expertisen? Fungerar min snålplan eller bör man gräva djupt i fickorna. Det görs ju ändå många båtar i plywood o polyester.