Osäker på...
... om det är likartad konstruktion som på motorcyklar!
Om så är fallet så borde man även på trampcyklar få problem med "vattnig" olja pga. bla. kondens.
En gaffel på motorcykel skall man byta olja på en gång per säsong (minst). Om man kör mycket skall den bytas oftare.
Oljenivån är oerhört viktig för att du skall få rätt funktion på en gaffel (varför har man den annars) så även att man använder sig av rätt viskositet.
När man byter olja i en gaffel så finns det två sätt att gå till väga på så att man är säker på att rätt mängd olja fylls på.
Antingen plockar man isär gaffeln in i minsta detalj och gör rent dessa från all gammal olja. Sedan mäter man upp volymen på den nya oljan och fyller på.
Eller så tömmer man så mycket som möjligt av den gammla olja (omöjligt att få ut all olja, det sitter alltid kvar lite på väggar mm.) och fyller sedan på med ny olja tills rätt nivå har uppnåtts.
För att man skall veta att rätt nivå är påfylld plockar man ur fjäder och ev. distanser sedan komprimerar man (trycker ihop) gaffeln så mycket det går och mäter (ex. med en tumstock) hur många millimeter det är från övre röret på gaffel till oljenivån. Att tänka påhär är att man måste få ur all luft ur gaffel innan man mäter nivån (vilket görs genom att upprepade gånger pumpa gaffeln (med den nya olja i) upp och ner)).
Den senaste varianten är lättast att utföra och också säkrast (minst risk för fel). Måtten torde tillverkaren kunna förse dig med.
Detta kan tyckas onödigt att vara så nogrann men jag är övertygad om att du kommer att känna skillnad på ny olja och den du kör med nu. Man har en förmåga att vänja sig vid sina grejor och märker inte när de succesivt blir sämre.
Nästa del i detta är injustering av fjädringskomponenterna (gaffel / stötdämpare bak) men det är en helt annan historia och mycket mycket svårare att lära.
Mvh!
// Niklas