Serier och planeringsverktyg?

Halloj!

Undrar om ni har några serier eller filmer om långvandringar att rekommendera? Undrar även om det är någon som vet om ett bra verktyg för att planera rutter? Något kartprogram eller liknande?
 
Det finns massvis av film på nätet, Sök själv latmask ;) Lars Monsen är ett grundtips.

Planeringsvektyget är kartan, du behöver vatten varje dag.

Sen hur långt man i verkligheten går beror på väder, vind och inte minst lust. Med karta och kompass kommer man inte fel. Klocka och mobiltelefon klarar man sig bra utan.

Viktiga hemmainstrument är den volymbestämmande flyttlådan, med decimeterrutor på insidan, köksvågen med gramnoggranhet samt excelarket så att det blir så lätt som du kan för tillfället.

Bra att ha och extra lämnar du hemma.

En del med charmen med att vandra är att det blev som det blev och inte som man planerade. Andra kan ha andra preferenser.
go tur
 
Senast ändrad:
Det finns massvis av film på nätet, Sök själv latmask ;) Lars Monsen är ett grundtips.

Planeringsvektyget är kartan, du behöver vatten varje dag.

Sen hur långt man i verkligheten går beror på väder, vind och inte minst lust. Med karta och kompass kommer man inte fel. Klocka och mobiltelefon klarar man sig bra utan.

Viktiga hemmainstrument är den volymbestämmande flyttlådan, med decimeterrutor på insidan, köksvågen med gramnoggranhet samt excelarket så att det blir så lätt som du kan för tillfället.

Bra att ha och extra lämnar du hemma.

En del med charmen med att vandra är att det blev som det blev och inte som man planerade. Andra kan ha andra preferenser.
go tur

Ja det finns en jäkla massa filmer men tänkte om någon hade en att rekommendera :) Lars monsen har jag kollat allihopa. Hade velat haft ett program på datan som jag kunde greja i innan jag köper karta.
 
Det beror på hur man ser det, i Google Maps kan du lägga in punkter och GPS-spår. För många vandringsleder finns det GPS-spår att ladda ner, så man kan lägga in det i Google Maps och "rita stigarna själv" så att säga.

Tyvärr har de dålig detaljrikedom på Google Terräng i Sverige (i andra delar av världen finns det detaljerade höjdkurvor och sånt).
 
Lantmäteriets kartor är hur bra som helst! Man kan även skriva ut dom så du kan rita och mäta bäst du vill.