Sensommar-noob

Har erfarenhet av att vandra i Abisko- och Helagsfjällen under för- och högsommar, men ska i år ge mig iväg under andra halvan av september till Sylarna. Vilka skillnader ska jag vara beredd på? Jag tänker mest på vattentillgång och minimitemperatur, men där kanske är andra faktorer jag bör förbereda mig för?
 
En sak jag tänker på spontant är att det faktiskt blir mörkt på nätterna, så pannlampa kan vara bra att ha ifall du vandrar längre än vad du tänkt på dagen.
 
Sovsäck som klarar -10°C (komforttemperatur) och liggunderlag med R värde på 5 så att du slipper frysa under natten. En sovsäck som inte är med slimmad mumieform för du skall ha plats till att lägga dina kläder längs sidan i sovsäcken så att de är torra och varma att sätta på sig på morgonen så att du inte börjar frysa innan kroppen har kommit igång efter nattens sömn. Det kan bli några minusgrader i fjällen framöver så utrustningen måste vara anpassad för det. Givetvis pannlampa som Benny föreslog.
 
Senast ändrad:
Tänk på att solen värmer mindre vid den tiden på året. Det tar således längre tid att torka blöta kläder. Det brukar vara mindre mygg och knott också, men det kanske du kan ta dig igenom. Det blir onekligen vackra färger i fjällen under sensommar/tidig höst.
 
Vackra höstfärger och att myggjävlarna dött undan efter de första frostnätterna gör att jag själv gärna väljer att vandra i september.

Generellt är det också oftast (men såklart beroende på väderhistoriken) mer upptorkat i marken och mindre vatten i vattendragen man behöver vada (all snön har nu smält och runnit undan).

Risken för konvektions-åskväder är i det närmaste obefintlig på hösten.

Marken är fortfarande varm, och som sagt ofta torrare (= högre isoleringsförmåga), och jag har inte känt behovet av högre R-värden på liggunderlaget. Det gör jag tvärtom tidigt på säsongen, när marken kan vara både blöt och fortfarande frusen på djupet.

Visst får man ta hänsyn till att dagarna är kortare, ha med pannlampa, börja se sig om efter tältplats lite tidigare på eftermiddagen, etc. Jag kompenserat det med "alpinstart": tidig uppstigning/frukost/lägerrivning, så man är gå-klar så fort det är ljust. Bonus: man får se mer av vackra soluppgångar :)

Tiden man kan torka saker i solen krymper som nämnts ovan, men det kan uppvägas av att det ofta blåser mer och de torkar i vinden i stället (jag tänker på det lite mer när jag väljer lägerplats).

Man får vara mer beredd på att marken plötsligt blir (tunt) snötäckt och man då får navigera genom ett mer "slätstruket" landskap, om man annars tänkt följa stigar/leder. Man kan missa "osynliga" små översnöade vattensamlingar och bli blöt om fötterna. Men snö kan som sagt falla också mitt i sommaren.

Jag tar varken någon varmare sovsäck eller så särskilt mycket mer kläder med; det kan vara precis lika kallt och full snöstorm mitt i sommaren, om man har otur. I september plussar jag kanske bara oftare på med dunjackan i sovsäcken, och kan mer sällan gå lika "avklädd" på dagen.

Har nyss kommit hem från Norge, där jag haft allt från riktigt skitväder (dock ej särskilt kallt) till 20-gradigt, vindstilla och molnfri himmel.
 
Du har redan fått många goda råd, och speciellt de tidigt mörka kvällarna kräver lite mer planering och disciplin för att slå läger i tid. Även som påpekats att torkmöjligheterna är mer begränsade, speciellt kängor etc.
Rejäla frostnätter kräver sovsystem som funkar och ger en bekväm nattsömn.
En annan aspekt att vara uppmärksam på är att det kan vara jakt i området, både småvilt och älg, som kan innebära ökat krav på uppmärksamhet, synlig klädsel och hålla sig mer till lederna.
 
Jag ska upp mot Vålådalen snart och vandra i Lunndörrsfjällen. I Vålådalen och Lunndörren kommer jag att följa led men jag tänkte gå upp vid pyramiderna till Saanta vidare till Dörrsjön och ner till Västeråslagan innan jag ansluter till Lunndörren. Jag tycker inte att det borde ske någon jakt på kalfjället där men jag kanske har fel?

Ripjakt kanske men jag borde inte kunna bli misstagen för en ripa..
 
En annan aspekt att vara uppmärksam på är att det kan vara jakt i området, både småvilt och älg, som kan innebära ökat krav på uppmärksamhet, synlig klädsel och hålla sig mer till lederna.
Sylarna ingår i område HA4b för småviltsjakt på Statens mark. Mer information finns på:
https://natureit.se/

Det finns ingen information om att älgjakt kommer att pågå där. Det är i teorin möjligt, men det kommer troligen inte vara någon större mängd älgar att jaga på kalfjället.

De fåtal småviltsjägare som kan finnas där skulle inte alls påverka min vandring. Det finns ur mitt perspektiv ingen anledning att hålla sig till lederna. Jag skulle inte heller satt på mig mer synlig klädsel än vanligt. Det är ur flera perspektiv lämpligt att ha synlig klädsel, men oro för jakten är inte en av dem för mig.

För mig är det självklart att de som eventuellt jagar i området visar hänsyn till vandrare. Det finns inga exempel på någon vandrare som blivit skjuten av småviltsjägare i svenska fjällen. De enda som råkat illa ut är jagare själva...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zanna_84 Vandringssällskap sensommar 2010?? Fjällvandring 48

Liknande trådar