Sen leverans, krav på återbetalning etc

Vill berätta en sak jag råkat ut för under veckan.

Skickade en Mora 2000 kniv till en person i Göteborg med 1a klassbrev i onsdags som skulle va framme i torsdags.

Personen betalar 100 kr inkl frakt i förskott.

I torsdags mejlar personen och vill att jag ringer och löser problemet med att kniven inte är framme. Jag kollar loggen på frankeringsmaskinen att brevet gick iväg vilket det gjort.

Kontaktade Posten som sa att det borde vara framme men att ja skulle avvakta. Personen vill promt att jag betalar tillbaka. Jag mejlar en reklamation till Posten och meddelar att jag gärna lyfter frågan i forumet, detta sker runt 16.50 idag. Då får jag svar runt 17.10 att avin kommit... Brevet går ner i en brevlåda.

Åsikter, funderingar, synpunkter och övrig input välkomnas. Känns orimligt på alla sätt och vis om ni förstår vad jag menar. Småsummor, men likväl irriterande att behöva lägga tid och huvudbry på.

// Jocke

Vill berätta en sak jag råkat ut för under veckan.

Skickade en Mora 2000 kniv till en person i Göteborg med 1a klassbrev i onsdags som skulle va framme i torsdags.

Personen betalar 100 kr inkl frakt i förskott.

I torsdags mejlar personen och vill att jag ringer och löser problemet med att kniven inte är framme. Jag kollar loggen på frankeringsmaskinen att brevet gick iväg vilket det gjort.

Kontaktade Posten som sa att det borde vara framme men att ja skulle avvakta. Personen vill promt att jag betalar tillbaka. Jag mejlar en reklamation till Posten och meddelar att jag gärna lyfter frågan i forumet, detta sker runt 16.50 idag. Då får jag svar runt 17.10 att avin kommit... Brevet går ner i en brevlåda.

Åsikter, funderingar, synpunkter och övrig input välkomnas. Känns orimligt på alla sätt och vis om ni förstår vad jag menar. Småsummor, men likväl irriterande att behöva lägga tid och huvudbry på.

// Jocke
Om kunden har fått varan är väl affären klar eller?

Mikael

Skicka aldrig sånt där utan spårbarhet och utkvittering.

Hur vet du att köparen inte ljuger och försöker blåsa dig?

Om köparen inte vill betala för sån frakt så se till att köparen tar på sig ansvaret för att försändelsen inte kommer fram.

Jag hängde nog inte riktigt med i alla turer men kan ge mig på en juridisk aspekt iaf...

Vad har ni avtalat (sagt) om risken för varan? När övergår den?
-jag antar nog att ni inte sagt nånting eftersom det sällan eller aldrig är fallet mellan privatpersoner.

Om inget avtalats så gäller Köplagen. Enligt den övergår risken vid olika tillfällen beroende av hur överlämnandet sker. I ert fall rör det sig om ett distansköp och därmed övergår risken när Du överlämnade varan till transportören.

Förstod dock inte problemet? Kom kniven aldrig fram?

Kniven är framme, så problemet är över för mig. Dock vet jag att brevbäraren inte lämnar ut brev efter 16. Så köparen ville att jag skulle överföra pengarna trots att han troligen fått varan.. Försökte vara otydlig... :)

// Jocke

Du kan ju inte ta ansvar för transportörens leveranstid (i detta fall posten). Det enda du kan ansvara för är att posta varan den dag och på det sätt ni kommit överrens om.
Skall transportören ta ansvar vid vite för en viss leveranstid kommer det att innebära en helt annan prislapp, som i så fall mottagaren får betala. Tror inte Posten erbjuder denna tjänst, utan det är nog bara kurirföretag som erbjuder detta.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg