segull flotörer

Hejsan.

jag är ingen teknifreak men skall försöka förklara mig så gott jasg kan. Jag har således ett par frågor om min seagull offshore.

Jag har flotörer till min och en billig tredelad (man plockar bort bladen och får skaftet löst) som extrapaddel. Den går att använda som utriggare om man trär skaftet igonom röret. Har någon nån bra lösning på att göra en hylsa som man kan trö över paddelbladets föeste så det passar direkt i röret? eller en billig bra paddel som kan lösa problemet på annat sätt.

Jag funderar på att köpa ett nät att fästa på fördäck. Hittade ett på http://kajakcenter.com/. Vet någom om hur det passar och funkar till kajaken

Jag tittade även på en däcksbag.
http://www.orust-kajak.se/produkter/deckbag.html
Någon som har erfarenhet av denna?

Jag söker även någon form av tätning till sömmar mm.

Är även intr. av alla tips och finurliga lösningar till kajaker.

Pelle

Tjena Pelle!

Jag har en point-kajak och är precis som du intresserad av en vettig lösning för snabbfästen för flottörer. På point-kajaken finns det däremot ingen rör-anordníng som det gör på seagull.

Tyvärr kan jag inte komma med något bra tips tror jag, eftersom jag själv funderar på en fiffig lösning men inte har riktigt samma utgångsläge som du har.

Men jag tänkte fråga dig vad för typ av flottörer du har. Är det de där strömlinjeformade sakerna som ser mer ut som pontoner? I så fall; funkar de att paddla med "utfällda"?

Flotörer

Nej jag har vanliga "kuddar" från VKV. Har inte paddlat med dem ute än. så jag vet inte riktigt

Nej

Jag har provat att paddla med en VKV-flottör på varje sida, fastsatta på paddelblad med skaftet instucket i röret. Det går inte så bra. Dels är de i vägen för paddeln, och dels släpar de i vattnet och bromsar kraftigt, speciellt om det går lite vågor. Till nöds kan man paddla litegrann, men det går inte fort. Mina flottörer är VKV:s gula som träs över paddelbladet.

"Har någon nån bra lösning på att göra en hylsa som man kan trö över paddelbladets föeste så det passar direkt i röret?" skrev Egel. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Min reservpaddel är en 3-delad VKV Universal. Tar man loss mittdelen får man två paddelblad med ca 40 cm långt skaft. Änden på skaftet passar i röret. Är det något sådant som du är ute efter, fast vill använda en billigare paddel som inte är anpassad till VKV-röret?

Peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg