Vivo hade förut. Kanske går att få tag på nåt restlager. Waterloo hette de. Mina är supersköna, men de är rätt gamla nu. Vivo har ju gått mot smalare och smalare läst. Och de är kalla. Inget för höst- och vinterbruk.
Har neoprenstövlar från Sulman som funkar för mig. Såg dem på en marknad och kände att de nog skulle funka, men de hade bara elefantstora. Hittade dem sen på Granngården. De funkade så bra så jag köpte två storlekar, så jag kan variera mängden sockor.
Nu tror jag de ändrat modell lite. Tror mina hette bara Neon, men de verkar bara finnas i dam nu. De har även seglarmodeller som jag inte provat, men de ser hyfsat platta ut.
https://sulmanfootwear.se/produkt/neon-3/
Kan inte uttala mig om annat än de jag har, så obs att det kan ha ändrats.
De är så klart inte supermjuka i sulan, men den är tillräckligt böjlig för att det ska funka för mig (får ont som fasiken av stel sula). Hälen är något upphöjd, men inte så mycket att det känns konstigt eller skapar problem. Att sulmönstret är uppdraget där vid hålfoten gör att det ser ut som de har mer häl än de egentligen har.
De är tillräckligt rymliga i framfoten även om inte lika rymliga som mina barfotaskor.
De är varma och sköna.
Mindre bra - skaften är alldeles för tajta (har förhoppningsvis ändrats). Jag är lite tjock om magen men jag har normaltjocka underben. Det är svårt att stoppa ner byxbenen i skaften och lyckas man så trycker veck som uppstår rätt hårt mot benet. Oskönt.
Jag har gått enbart i barefoot/minimalist flera år nu, året runt. Ändå funkar mina Sulman vad gäller sula och drop. Det enda som kan kännas besvärande är vikten. De är alltså inte speciellt tunga alls, men jag är ju van vid fjäderlätta fossingar nu, så mina "fotlyftarmuskler" är antagligen otränade, ovana vid extra tyngd. Har kännt av det i muskel- eller senfästen framför höften ibland.
Åk till Granngården och prova Neon Plus och seglarstövlarna. Hoppas de funkar för dig med.